Hong Kong: een grote stad, grootse verwachtingen maar uiteindelijk ook grote teleurstelling…

Hong Kong verwelkomt ons met jawel, regen. De vlucht verloopt met de nodige turbulentie vanwege het bewolkte weer al is het zicht over de eilanden onder ons erg indrukwekkend.

Bij het inchecken voor de vlucht vanuit Kunming hadden we alweer prijs, onze bagage werd er al snel tussenuit gehaald. Deze keer niet mijn rugzak, maar Senne zijn trolley en Dave zijn rugzak moesten gecontroleerd worden.

In Yangshuo, China,kocht Senne met zijn zakgeld een speelgoedgeweer. We hadden er al een aantal keer mee gelachen, maar deze keer werd zijn trolley er effectief tussenuit gehaald omwille van Senne zijn “schietgeweer”. Met blozende kaken stond Senne toe te kijken en hij was erg opgelucht toen we een oké kregen en zijn trolley weer mochten inladen.

Bij het zien van Dave zijn rugzak raakten de dames van de bagagecontrole al wat ontmoedigd. Zo evident is het niet om zo een rugzak te beginnen uitladen. Ze hielden het dan ook snel voor bekeken en we kregen de nodige stempels om de bagage te laten inchecken.

Wat verderop bij de veiligheidscontrole op de handbagage ging bij Dave opnieuw het alarm af. Deze keer moest hij zijn schoenen uittrekken zodat deze konden gescand worden, tot groot plezier van Senne die het hilarisch vond hoe papa alweer aan de kant moest na het incident met zijn speelgoedpistool.

Het regent pijpenstelen, dat belooft om in een gigantische stad als Hong Kong op zoek te gaan naar onze slaapplaats. Bij aankomt op de luchthaven lopen we langs bij het toeristen info center en daar worden we overstelpt met folders en informatie. De zeer vriendelijke en Engelssprekende dame helpt ons goed verder en weet ons de juiste bus aan te wijzen die ons naar Kowloon zal brengen.

Omdat we de komende dagen de metro frequent zullen gebruiken, zo hoeft Senne niet al teveel te stappen, kopen we ons eerst een Octopus kaart. Dat is een prepaid kaart die je kan opladen wanneer nodig en waarmee je onder andere bus en metro kan gebruiken.

Omdat de expresstrein erg duur is nemen we de bus. Deze brengt ons op een 40-tal minuten tot Kowloon en de halte ligt bijna vlak voor onze hostel. Heel makkelijk, zeker gezien het nog steeds aan het gieten is en we zo toch nog vrijwel droog aankomen.

Het kamertje waar we de komende drie nachten zullen slapen is net geen 10m2, inclusief badkamer. Heel gezellig vinden de jongens, Senne heeft er zelfs zijn eigen bed en installeert zich onmiddellijk.

Het gebouw waarin de hostel gelegen is daarentegen is toch weer even wennen. Het is niet de eerste keer dat we in dergelijke groezelige gebouwen onze slaapplaats vinden, maar toch. In dit grote en afgeleefde gebouw zijn heel wat verschillende hostels ondergebracht, daarnaast zijn er ook gewoon appartementen en vermoedelijk ook nog heel wat andere kantoren of zaakjes die er gerund worden.

Senne lijkt er zich allemaal niets van aan te trekken, of we nu een chique hotel binnen stappen of dit lelijke grijze gebouw, zo lang hij een bed heeft om in het slapen is het allemaal goed.

Qua ligging hebben we het hier wel getroffen, een bus- en metrohalte voor de deur. De nachtmarkt amper een paar straten verder en ook het Kowloon park ligt op wandelafstand.

Signal hill is niet veraf en ook tot aan de promenade met zicht op Hong Kong Island kunnen we makkelijk wandelen of moeten we amper 1 stop doen met de metro.

Alles lijkt dus mee te zitten, voorlopig dan toch.

Op onze eerste avond in deze gigantische stad houden we het rustig. We zetten onze bagage af en gaan op zoek naar iets om te eten. Daarvoor wandelen we richting de nachtmarkt, een straat vol kraampjes met niks dan rommeltjes en gadgets. Hier kunnen we niet zomaar doorlopen, Senne duikt het ene stalletje na het andere in, op zoek naar iets leuks. Uiteraard kunnen we geen te grote stukken speelgoed kopen, dat geraakt niet in de bagage, en al zeker geen nieuw speelgoedgeweer. Stiekem hoopten we nochtans dat Senne zijn geweer, gezien de Chinese rommel, het snel zou opgeven maar het ding maakt nog steeds lawaai waar je bijna gek van wordt. Zo’n tweede geweer krijgt hij in geen geval, maar in plaats daarvan kiest Senne uiteindelijk voor een Superman horloge en hij is er minstens even blij mee.

Op het einde van de straat met de kramen en stalletjes zijn er een aantal restaurants/tentjes waar we een hapje kunnen eten. Het menu en de gerechten zijn grotendeels hetzelfde als in China, de prijzen daarentegen zijn zowat maal 5, dat is toch even slikken.

Na een regenachtige nacht is het gelukkig droog wanneer we opstaan en de stad in trekken.

Vandaag willen we op verkenning op Hong Kong Island en daarvoor wandelen we richting de pier van de Star Ferry. Onderweg komen we langs Kowloon park en ontdekken er een leuk openlucht zwembad, hadden we dat maar eerder geweten ! Senne kijkt er al zo lang naar uit om eens te gaan zwemmen, maar we besluiten dat voor morgen te houden gezien het park vlakbij is en dan houden we morgen een rustig dagje.

Een stralende dag is het vanochtend zeker niet, de toppen van Hong Kong Island liggen nog volledig in de mist. De temperatuur zit wel mee, het is warm maar ook heel erg vochtig.

Senne is verzot op roltrappen en gezien dit deel van de stad op een heuvel gebouwd is kan je via een aaneensluiting van een kleine twintigtal roltrappen tot bijna helemaal bovenaan geraken.

Dat wil natuurlijk ook zeggen dat je nadien terug naar beneden moet en daarvoor moet je stappen en trappen doen.

In een van de brochures die we gisteren op de luchthaven kregen zag ik dat heel wat gebouwen en muren beschilderd zijn en deze Street Art zich voornamelijk concentreert hier op Hong Kong Island. We gaan kort op ontdekking gezien dit onze roltrapwandeling kruist en sluiten af met een bezoek aan een oude tempel, zeer te herkennen aan de overvloedige geur van wierook. Het is er bijna niet uit te houden door de vele dampen, ze komen ons van op de straat al tegemoet.

Naar ons gevoel heeft Hong Kong Island verder niet heel veel te bieden. We hadden van deze stad veel meer verwacht, maar zelfs gezellig rond wandelen is het hier niet. Hier en daar een oké straatje of steeg, maar wij ontdekten er niets dat we de moeite waard vonden.

Buiten het feit dat het er vreselijk druk is, is het er ook nog eens vreselijk duur. Ook dat laatste maakt ons bezoek niet bepaald aangenamer, een hapje eten of glaasje drinken zijn voor ons budget bijna uitgesloten, zeker tussen alle knappe bars en westerse eetgelegenheden.

Met geen al te goed gevoel, en eerlijk gezegd eerder een teleurstellend gevoel, stappen we na lang te hebben rondgedwaald toch maar terug op de metro richting Kowloon.

Hong Kong heeft ongetwijfeld nog veel meer te bieden dan dat kleine stukje dat we tot nu toe gezien hebben, maar aangezien het voor onze vierjarige al een drukke dag geweest is gaan we het hierbij houden voor vandaag. Met onze Octopus kaart zouden we makkelijk via de metro nog op ontdekking kunnen gaan op een van de andere eilanden, maar dan zouden we er een veel te lange dag van maken en dat willen we Senne besparen.

In de vroege avond maken we ons klaar om een hapje te eten in de buurt en hoewel we een triestig lokaal restaurantje vinden waar het maar half zo duur is als gisteren, toch betalen we hier een toeristenprijs en is het eten bovendien niet eens lekker.

Senne was duidelijk heel erg moe na de wandeling van deze voormiddag en had nogal last van de warmte, het deed hem dan ook deugd even te kunnen rusten op zijn bed. Zijn dut liep uit waardoor we later dan gewoonlijk gingen eten en daardoor moesten we ons met de metro nog naar de promenade haasten waar elke avond vanaf 20u een klank- en lichtshow is met zicht op de skyline van Hong Kong Island.

Na een ietwat teleurstellende voormiddag liep het ook vanavond mis. Op het stadsplan dat we kregen van de toeristische dienst op de luchthaven stond een verkeerde locatie aangeduid voor het klank- en lichtspel, daardoor liepen we dus hopeloos de verkeerde richting uit en kwamen we toe aan de promenade toen alles afgelopen was.

Ik alweer heel teleurgesteld al denkt Dave dat we niet veel gemist hebben en is het zicht op de skyline aan de overkant sowieso meer dan de moeite om ’s avonds naar hier af te zakken.

De volgende en meteen ook onze laatste dag in Hong Kong worden we wakker met gietende regen.

Op zich geen nood, al hadden we graag nog een aantal dingen in de buurt bezocht. Zo slapen we bijvoorbeeld dichtbij Signal Hill en aan de voet daarvan is er een speeltuin. Ook hadden we vandaag graag gaan zwemmen in Kowloon Park maar ook dat valt dus letterlijk in het water.

De hele dag lang blijft het afwisselend regenen en gieten. We wagen ons toch kort even buiten om een luchtje te scheppen, gaan opnieuw op zoek naar een betaalbare plek om te lunchen en kunnen deze dag alsnog afsluiten met een nieuw bezoek aan het klank- en lichtspel aan de promenade. Toegegeven, Dave had gelijk gisteren, het stelt niet veel voor.

Zo is het ook hier alweer tijd om terug in te pakken. Morgen vliegen we naar Taiwan en daarvoor moeten we opstaan op het onmenselijke uur, vooral voor Senne, 4u15.

Zo zitten we de volgende ochtend, alweer in de gietende regen, om 5u50 op de bus richting de luchthaven en kunnen we aan een nieuw en hopelijk vooral ontspannend hoofdstuk van onze reis beginnen.