Hiroshima wordt een 3-in-1 verhaal. Vooraleer aan te komen in Hiroshima maken we een stopover in Himeji en de laatste dag verhuizen we naar een hostel nabij Miyajima. Een druk reisschema alweer, maar dankzij de shinkansen of bullet trains kunnen we grote afstanden overbruggen binnen een korte tijdspanne.

Japan staat bekend om zijn super stipte treinnetwerk. Vanaf vandaag kunnen we onze Japan Rail Pass gebruiken en om het reizen in Japan makkelijker te maken hebben we vooraf onze volledige reisroute reeds per dag ingepland en de nodige treintickets gereserveerd.

Zo weten we vooraf ook steeds hoe lang we telkens onderweg zullen zijn en hoe vaak en waar we moeten overstappen.

Bij het vertrek vanuit Shirahama moeten we overstappen in Shin-Osaka en hier gaat het voor ons al mis. Net voor we het station bereiken maakt de trein een bruuske stop, Senne kan zich nog net vastgrabbelen want hij stond al klaar in de gang om uit te stappen. We hebben 12 minuten tot onze volgende trein vertrekt wat normaal meer dan voldoende is, maar natuurlijk niet wanneer je 20 minuten stil staat. In het Japans wordt er wel een en ander omgeroepen in de trein, maar wij weten niet wat het probleem is.

Het station van Shin-Osaka lijkt weer eerder op een kleine luchthaven. We kunnen onze tickets omboeken naar de volgende trein en kopen ons intussen iets te eten voor we weer verder moeten.

Deze onverwachte vertraging komt vandaag wel heel slecht uit want het zal sowieso al een lange dag worden en doordat we de trein een uur later moeten nemen wordt onze stopover in Himeji ook korter.

Terwijl we staan te wachten op het perron tot de bullet train aankomt komt er op een middenspoor een andere shinkansen voorbij geraasd. Zonder te remmen vliegt de trein aan de volle snelheid van zo’n 300 km/u door het station wat uiteraard een vreselijk lawaai maakt. Senne schrikt heel erg en staart de trein verstijfd van de schrik achterna.

Bij aankomst in het station van Himeji proppen we onze bagage in een locker zodat we enkel een kleine rugzak moeten meedragen.

Om onze verloren tijd wat goed te maken nemen we buiten het station de shuttle bus zodat we vlakbij de ingang van Himeji-jo kunnen afstappen. Het kasteel in Himeji zou het knapste in heel Japan zijn, dus hier kunnen we niet zomaar voorbij sporen zonder te stoppen.

Hoewel onze tijd hier beperkt is kopen we ons toch een combiticket zodat we zowel het kasteel als de bijhorende tuinen (Koko-en) kunnen bezoeken gezien dat ticket ons amper een halve euro extra kost.

Het kasteel, dat inmiddels volledig gerestaureerd werd, is ronduit prachtig ! Van zodra je het station verlaat heb je een mooie zicht op het kasteel dat op het einde van de lange laan ligt.

Het domein van dit kasteel is behoorlijk groot, dus je hebt best wel wat tijd nodig wanneer je alles op het gemak wil zien en bezoeken.

Binnenin is dit kasteel, zoals het meestal wel het geval is, niet als museum ingericht maar werd alles hier ook grondig gerestaureerd zodat je het kasteel ook langs binnen in zijn oorspronkelijke vorm kan bekijken. Overal dikke houten balken en grote lege ruimtes, Senne is vooral gefascineerd over de schietgaten in de muren, de plaats waar de bewakers klaar zaten om te schieten en de houten rekken waarin de geweren lagen.

Na het bezoek aan dit knappe kasteel haasten we ons nog snel even naar de tuinen. Heel netjes onderhouden en mooi aangelegd met vijvers waarin gigantische kois zwemmen, een watervalletje en perfect geschoren hagen en bomen.

De laan vanaf het kasteel terug naar het station staat plots vol eetstalletjes en kraampjes. Himeji is best een leuke stad en overnachten zou hier ook best leuk zijn.

De avond is al gevallen over Hiroshima wanneer we daar toekomen met de volgende shinkansen.

Hoewel ik er initieel niet zo voor te vinden was moet ik toegeven dat het er een knappe en leuke stad uitziet. Zelfs in het donker is het hier aangenaam en alles behalve een grijze en ongezellige stad.

Hier in Hiroshima slapen we 2 nachten en daarna verhuizen we naar een hostel dichterbij Miyajima. Niet omdat we noodzakelijk alweer willen verhuizen na 2 nachten, maar omdat ons hostel dat volzet was en de hotels hier in het weekend heel erg prijzig zijn. Omdat we toch Miyajima zullen bezoeken leek het ons dan wel makkelijk om al wat dichterbij het eiland te gaan logeren.

Doordat we gisteren zo laat toekwamen hebben we maar 1 dag om Hiroshima te bezoeken. Met onze JR Pass kunnen we handig gebruiken maken van de sightseeing bus en kunnen we de stad gratis rond rijden. Als eerste stappen we uit bij de Atomic Bomb Dome, de plaats waarboven in 1945 de atoombom ontplofte. Het eigenlijke doelwit was de brug er vlakbij, als resultaat van deze atoombom stierven er 200.000 mensen. Amper een paar gebouwen zijn niet volledig ingestort waaronder deze Dome die destijds dienst deed als industriële promohal.

Omdat de bom zowat vlak boven deze dome ontplofte werd dit het symbool van de aanval en wordt het gebouw nu gestut om het te kunnen behouden als herdenkplaats.

Vlak naast de dome ligt het Peace Memorial Park met nog verschillende standbeelden en gedekplaatsen. Het hoeft niet gezegd dat dit best een aangrijpende plaats is. Niet zomaar een ruďne maar een historische plek die je kippenvel bezorgt.

We rijden een paar haltes verder met de sightseeing bus en stappen uit bij het kasteel van Hiroshima. Zeker en vast mooi, maar minder indrukwekkend na ons bezoek aan het kasteel van Himeji gisteren.

Dit houten exemplaar is ook weer opgebouwd uit verschillende verdiepingen en werd binnenin als museum ingericht. Senne is alweer gefascineerd door alles wat hij er te zien krijgt en leeft helemaal op in de geschiedenis van het kasteel.

Deze prachtige namiddag sluiten we af op het dakterras van het hostel met een drankje en een stuk fruit. Tegen de avond trekken we nog kort even de stad in, Hiroshima is een toffe stad en hier hadden we wel wat meer tijd kunnen doorbrengen.

Om naar ons volgende hostel te geraken nemen we eerst de trein richting Miyajima en stappen een paar haltes vroeger af om vervolgens met de tram verder te rijden.

We checken voor de middag nog in, uiteraard veel te vroeg om al in de kamer te kunnen, dus laten we ons bagage achter zodat we op stap kunnen. Hoewel, direct vertrekken zit er niet in want het is hier een hele leuk plek. Overal spelletjes en een grote gemeenschappelijke ruimte om rond te hangen. Senne is er dol op en omdat we dergelijke plekken niet zo vaak tegen komen laten we hem eerst een hele tijd spelen vooraleer we vertrekken. Intussen drinken wij een beker koffie, best leuk om de dag rustig en ontspannen in te zetten.

Het weer is vandaag heel wat minder dan gisteren en omdat er regen voorspeld is zetten we koers naar de ferryterminal.

Er hangen dreigende wolken boven het eiland, maar voorlopig houden we het droog.

De JR ferry, waarvan we gratis gebruik mogen maken met onze JR Pass, maakt een boog bij zijn vertrek zodat we langs de oranjerode torii of shrine varen, het meest typerende beeld voor een bezoek aan dit eiland.

Miyajima is heel erg groen en een uitstekende plek voor een wandeling in de bergen. Vanaf de ferryterminal wandelen we door de super gezellige straten met niets dan winkels en tal van bakkerijen die de lokale cakejes bakken in de vorm van een blad (maple leaf).

Vervolgens nemen we de gratis shuttle bus naar het begin van de kabelbaan en hoewel het weer er niet bepaald goed uitziet willen we toch graag de wandeling naar de top van Mount Misen maken om vanaf daar weer te voet naar beneden te wandelen.

Het zicht vanuit de kabelbaan is eerder beperkt, maar zeker en vast niet slecht. We bevinden ons nu in een jungleachtige groene omgeving en een goed aangelegde wandelweg brengt ons geleidelijk aan terug naar beneden. Zoals verwacht, maar net iets vroeger dan voorspeld, begint het te regenen waardoor we bijna de volledige wandeling in de regen moeten lopen. Op zich niet zo erg, we hebben nog wat beschutting van de bomen, maar aangezien we hier alledrie op sleffers staan is dat toch niet zo ideaal om dergelijke afdaling te doen.

De temperatuur blijft wel aangenaam warm desondanks de regen en hoewel het hier veel mooier zou geweest zijn bij zonnig weer kunnen we toch genieten van de mooie en groene omgeving.

Op onze weg naar beneden worden we meermaals gewaarschuwd voor de aanwezigheid van de giftige en dodelijke Mamushi, een slang die hier voorkomt in de bossen.

Dit onderwerp van de Mamushi slang is niet meer weg te denken uit onze verdere wandeling terug naar het dorp. Senne is helemaal onder de indruk en vuurt honderden “wat als” en “waarom” vragen af. Hij is echt helemaal in de ban van de slang en heeft geen aandacht meer voor de rest van de omgeving.

De regen stopt niet en wordt alsmaar feller dus zit er niets anders op dan zo snel mogelijk naar de ferry terug te keren. In het dorpje weten we aan de felste regenbui te ontsnappen door net op tijd een Japans eethuis binnen te lopen. We proeven er voor het eerst een heerlijke okonomiyaki, een soort van dikke gevulde pannenkoek, al valt deze bij Senne niet zo in de smaak.

Terug aangekomen in het hostel is het spelletjestijd. Dit is echt een super leuke plek voor Senne en hij weet amper wat eerst gedaan. Net omdat het zo op kinderen gericht is zijn er nog enkele andere gezinnen en weet Senne en ander jongetje te overtuigen om samen met hem een spel te spelen.

Wat leuk om hem eindelijk eens te zien samen spelen. Dit is de allereerste keer dat hij de kans heeft om met andere kinderen te spelen en je ziet hem ervan genieten.

Hoewel we hier maar 1 keer slapen en we de volgende ochtend een vroege trein hebben, besluiten we om toch nog wat langer te blijven. Ook voor vandaag is er slecht weer voorspeld en het voordeel van de JR Pass is dat je gratis je gereserveerde treintickets kan omwisselen.

We ontbijten beneden in de gemeenschappelijke ruimte en ook vanochtend duikt er nog een ander gezin op met twee zoontjes van Senne zijn leeftijd. Het duurt niet lang vooraleer ze samen aan de ping pong tafel staan en zo nemen we rustig de tijd tot we moeten uitchecken zodat Senne nog lang kan spelen met de 2 broers.