We naderen stilaan het einde van onze reis door Japan en daarom reizen we stilaan dichter naar Tokyo toe. Hakone wordt vaak als daguitstap vanuit Tokyo bezocht, wij maken er een tweedaagse van en dat blijkt een uitstekende beslissing.

Voor de laatste keer nemen we onze intrek in een traditionele Japanse kamer. Het heeft toch wel iets, zo slapen op de grond. Zoals vrijwel altijd in Japan hebben we ook hier geen eigen sanitair maar is er een gedeelde badkamer. Niet zomaar een gedeelde badkamer, maar een heerlijke onsen met daarnaast de gemeenschappelijke douches. Heerlijk !

Hakone is een bijzondere plek zo blijkt. Er is geen centrum, Hakone is eerder een bergachtig gebied en vooral heel erg groen. We zijn aangenaam verrast over de plek waar we nu  beland zijn, hier in Hakone logeren we echt in de bergen, veel meer dan dat het geval was in de Japanse Alpen.

Door de ligging van dit gebied is vervoer niet zo’n evident gegeven, al zeker niet gewoon over de weg.

Hakone staat bekend om zijn verschillende vervoersmogelijkheden en al snel wordt het ons duidelijk dat we zonder Hakone Pass niet ver zullen komen. Net als in Fuji worden hier geen dagpassen verkocht en zien we ons verplicht een tweedagenpas aan te schaffen. Daarmee zullen we dan op dag 2 wel nog de busrit naar Odawara kunnen maken om vanaf daar vervolgens de trein naar Tokyo te nemen.

Hoewel het prachtig weer is bij aankomst steken we geen poot meer uit. Het hostel is prachtig gelegen in het groen, al kan dat in deze omgeving moeilijk anders, en het is er heel erg rustig. Genieten op het terras, een spelletje spelen en vooral even niets doen.

De dag sluiten we af in de onsen en wat is dat zalig. Het water in het bad is heet, heel heet. Hoewel Senne het heerlijk vindt om een onsen te bezoeken kan hij er deze keer niet mee van genieten. In plaats daarvan speelt hij met de waterslang om wat koud water toe te voegen, geweldig om hem en Dave bezig te horen vanaf de andere kant van de muur want zoals het de gewoonte is baden mannen en vrouwen gescheiden.

De volgende dag belooft een toppertje te worden ! Senne heeft er lang naar uitgekeken en vandaag is het zover, we gaan varen met de piratenboot. Deze boot is een van de 4 vervoermiddelen die we vandaag zullen nodig hebben om Hakone te ontdekken.

We nemen de bus naar het station van Gora en hoewel dat in afstand niet heel ver is zijn we blij dat we deze niet hoeven te lopen. Het is een stevige klim, steil bergopwaarts.

Vanaf dit station vertrekt de Cable Car, een trein die ons opnieuw verder en hoger in de bergen brengt. Op het einde van deze cable car vertrekt dan weer de Ropeway en het is vanuit deze bakjes dat we een prachtig zicht krijgen op de omgeving waarin we ons bevinden.

Hakone is een thermisch actief gebied en bij het instappen worden er monddoekjes uitgedeeld. Afhankelijk van de windrichting kunnen de typische zwavelgeuren heel sterk zijn en voor bepaalde risicogroepen in beperkte mate zelfs gevaarlijk.

De kabelbaan gaat vlak over een thermisch actief gebied en op die plaatsen is de bergwand geel gekleurd, afkomstig van de zwavelgassen en dampen die er vrijkomen. Heel indrukwekkend om dat van zo dichtbij en zelfs van bovenaf te kunnen zien.

Op het einde van de rit met de kabelbaan is het dan eindelijk zo ver, de piratenboot staat ons al op te wachten. Senne wordt bijna gek, letterlijk, zo erg is hij onder de indruk.

Met zijn zwaard in de hand loopt hij naar de boot, deze zit al aardig vol. Wat er dan volgt is bijna onbeschrijfelijk, zo gelukkig is ons kind. De hele tocht lang, bijna drie kwartier, steelt hij de show. Dave heeft hem bovenop de reddingsboten op het dek gezet waardoor hij een perfect zicht heeft en overal bovenuit steekt. Senne waant zich een echte piraat, gaat op zoek naar schatten die verscholen zitten in de bergen, kijkt door zijn geďmproviseerde verrekijker en haalt zijn zwaard uit wanneer hij de vijand ziet naderen op een andere piratenboot die ons tegemoet komt. De geluiden die hij daarbij maakt overstemmen alles en heel wat volk rondom ons heeft er plezier in om hem bezig te zien.

Na de overtocht met de boot kan de dag niet meer stuk. Wat een geluk dat we straks met onze pas opnieuw gebruik kunnen maken van de boot, Senne is in geen geval van plan om de bus te nemen.

Na zo een leuke tocht is Senne vol energie dus wandelen we een stuk door het Onshi Hakone Park dat gelegen is langs het meer. Verkeerdelijk belanden we op de moeilijke wandelweg, maar niets houdt Senne nog tegen. Voor we aan de klim beginnen moet er gestretcht worden en onder leiding van Senne strekken we armen en benen om vervolgens de trappen naar boven te kunnen lopen.

Zicht op Mount Fuji hebben we vandaag jammer genoeg niet. Het is erg bewolkt en op geen enkel moment krijgen we de berg te zien. In principe kan je hem vanuit Hakone ook in volle glorie bewonderen, maar vandaag even niet. Sowieso is de zomerperiode niet de beste om een goed zicht te krijgen. De warme lucht zorgt vaak voor een soort van “waas” waardoor je zelfs bij helder weer geen heel duidelijk zicht hebt. En als de waas er niet is, dan zijn het wel de wolken die het zicht belemmeren.

Om de terugweg in te zetten nemen we opnieuw de piratenboot, gevolgd door de kabelbaan en de cable car. Doodmoe en heel hongerig komen we terug aan bij het hostel. Onderweg kochten we ons iets te eten in de 7-11 en zo eten we in alle rust op het terras om deze heerlijke dag nadien opnieuw af te sluiten in de onsen.

Wat een geweldige tijd hadden we hier, Hakone was voor ons alle drie een topper !