In Tokyo hebben we 5 dagen de tijd om te bekomen van 5 fantastische weken. Japan was, zoals gehoopt, een bijzondere bestemming waar we heel wat afwisseling kenden dankzij de vele kilometers die we aflegden. We hadden hoge verwachtingen en werden in geen geval teleurgesteld.

Voor onze afreis naar Japan hebben we lang getwijfeld over het al dan niet aanschaffen van een Japan Rail Pass. Het is dan ook maar op het allerlaatste moment, een week voor aankomst om precies te zijn, dat we in Taipei alsnog de railpas kochten.

Het kostenplaatje van zo’n railpas is hoog, maar we hebben er ten volle gebruik van gemaakt en achteraf bekeken zijn we blij dat we op die manier Japan konden doorkruisen om zo veel verschillende regio’s van dit immense land te kunnen bezoeken.

Het tempo lag hoog en al maken de vele shinkansenritten het een aangename manier van reizen, het blijft vermoeiend. Als afsluiter van een geweldige trip verblijven we daarom 5 nachten in Tokyo en maar goed ook. Want…. we zijn moe, dus is het geen prioriteit meer om in Tokyo alles gezien te hebben maar gaan we op ons gemak hier en daar nog een bezoekje brengen.

We logeren in een eerder rustige wijk, buiten de drukte van het centrum van Tokyo nabij de Skytree. Deze indrukwekkende toren zien we vanuit ons slaapkamerraam en ligt dus op wandelafstand van onze hostel.

Het is een prachtige dag wanneer we toekomen in Tokyo, dus trekken we er te voet op uit in de omgeving van de Skytree. Al snel wordt duidelijk hoe groot deze stad is, want zelfs de wijk waarvan we dachten dat ze dichtbij de onze gelegen is blijkt al een serieuze wandeling.

We stappen richting Asakusa waar we de tempel Senso-ji bezoeken. Dat blijkt een verrassend mooi exemplaar en wordt niet zonder reden zo druk bezocht. Een hele laan vol winkelstalletjes leidt ons naar de toegang van de tempel.

Mooi weer betekent ook heel erg heet, gelukkig zijn ze daar in Tokyo goed op voorzien. Op veel verschillende plaatsen doorheen te stad, en zo ook bij de tempel, zijn er systemen voorzien die voor nevel zorgen. Heerlijk om even te verfrissen en zo kunnen we regelmatig wanneer we door de stad wandelen even afkoelen door ons voor zo een kanon te plaatsen.

Openbaar vervoer in Tokyo is niet zo vanzelfsprekend, er zijn immers verschillende metrolijnen dewelke uitgebaat worden door andere firma’s en daarnaast zijn er ook nog eens de Japan Rail treinsporen. De juiste tickets kopen wanneer je moet overstappen is niet altijd evident.

Vandaag sporen we voor de laatste keer met onze JR Pass (!!) en daarom maken we een “verre” uitstap naar de andere kant van de stad.

Te voet wandelen we naar het station Kinshicho, alweer een dikke 20 minuten wandelen voor we nog maar aan onze trip kunnen beginnen. Net voor aankomst bij het station lopen we langs een leuke speeltuin, tijd voor Senne om even te ontspannen.

Met de trein rijden we vervolgens tot Harajuki en dat blijkt best een leuke wijk te zijn om even te shoppen en rond te wandelen. In Takeshita street zien we voor het eerst de bizarre winkels met niet-alledaagse kledinglijnen, het is ook opvallend hoeveel zwarten er in deze regio vertoeven. Deze stoere negers lijken op zoek naar volk dat ze mee naar de achterstraatjes van de drukke Takeshita street kunnen lokken.

We zijn deze richting uitgekomen voor een bezoek aan de Meiji-jungu, de grootste en meest bekende shrine van Tokyo. Deze is gelegen in een groot park, maar veel meer valt er niet over te vertellen. De bijhorende tempel die middenin het park gelegen is werd ingepakt voor renovatie dus ook daar is momenteel niet veel te zien.

We wandelen het park door richting Shibuya voor de bekende Shibuya Crossing. Op dit kruispunt krijgen alle voetgangers in alle richtingen tegelijkertijd groen en laat dit een van de drukste punten van Tokyo zo, dus kan je je al voorstellen hoeveel mensen hier kriskras door elkaar naar de overkant zien te geraken. Het is best een leuke wijk met veel winkels en al minstens zoveel lichtreclame. Het is vooral dat laatste dat voor een knap beeld zorgt.

Hoewel we niet de bedoeling hadden om er een lange dag van te maken zijn we intussen alweer een aantal uur op de been en dat begint stilaan te wegen.

Bij Shibuya duiken we daarom terug het treinstation in om huiswaarts te rijden. Een welkome ontspanning en verkoeling voor Senne zijn de fonteinen vlak onder de Skytree. We merkten gisteren dat dit een trekpleister is voor de kinderen uit de stad die er massaal komen spelen.

Dag 3 in Tokyo is er ook eentje in het teken van Senne. We bezoeken Ueno zoo en dat is een verrassend leuke plek. Een heel verzorgde dierentuin waar de beesten het zichtbaar goed hebben. Er is veel ruimte en de dieren die het geluk hebben om over een zwembadje te beschikken kunnen zich verfrissen in heel erg proper water, dat zie je niet gauw.

Net als gisteren wordt het ook vandaag een onverwacht lange en vermoeiende uitstap want wat is de zoo hier groot ! Zelfs van beestjes kijken word je moe, al hebben we gezien de oppervlakte van de dierentuin alweer een heel aantal kilometers in de benen.

Een bezoek aan Tokyo zou niet volledig zijn zonder de wijk Akihabara te hebben bezocht. Bekend om zijn elektronica, maar daarnaast nog veel meer in het oog springend omwille van de animatiefiguren en manga. Deze typeren het straatbeeld en het is ook in deze wijk dat we enkele excentriek geklede figuren tegenkomen al hadden we verwacht dat in Tokyo veel meer te zien.

Hier vind je het ene gamecenter naast het andere en het is ongelofelijk hoeveel geld de Japanners hier spenderen. Wat ze er niet voor over hebben om een onnozel pluchen beest uit zo’n grijpkast te vangen, voor ons is het leuk en vooral gratis om gewoon maar toe te kijken.

Onze rustige buitenwijk in Tokyo wordt plots een heel druk bezochte regio. Het is een verlengd weekend hier in Japan en de Skytree trekt enorm veel bezoekers.

Vanaf dit weekend is er in deze toren iets te doen rond Thomas de trein en daarom hebben Dave en Senne gewacht vooraleer de toren te bezoeken. Niet echt een meevaller, de voorbije dagen was het heel erg rustig en nu heerst er een gigantische drukte in de toren.

Niet alleen omwille van mijn hoogtevrees, maar vooral ook door de stevige toegangsprijs voor de toren haak ik af. Bovendien is het vandaag niet zo’n mooi weer en dat is jammer gezien we hier nu al 4 dagen zijn en de jongens de toren uiteindelijk bezoeken tijdens een bewolkte dag en ook nog eens uren moeten aanschuiven tussen de mensenmassa.

Ik kan in alle rust genieten van wat me-time en intussen voor een laatste keer een wasmachine laten draaien zodat we morgen proper naar de Filippijnen kunnen vertrekken.

Ondanks het lange aanschuiven hadden de jongens een hele leuke voormiddag en toont Senne me maar wat graag de foto’s die hij daarboven in de toren genomen heeft.

Met de feestdag van maandag in het vooruitzicht is er van alles te doen rond de Skytree. Wanneer we er later op de dag terug voorbij wandelen richting de “boot-speeltuin” is het kraam geopend waar kinderen zich als treinbestuurder kunnen verkleden. Daar zat Senne al een tijdje op te wachten, dus eerst nog even omkleden vooraleer hij zich gaat uitleven op de lange glijbaan.

Met deze laatste dag, die dan eindelijk toch een keer ontspannend was, sluiten we onze reis door Japan af. We hadden hier een fantastische tijd en denken met hele goeie herinnering terug aan de voorbije 5 weken.