verslagen

fotos

kosten

transsib 1.JPGEerste verslag Trans-siberië Express.

Woensdag 22 augustus stapten we om 13u11 (Moskou-tijd) op trein 222 met bestemming Irkutsk.

Vandaag, 3,5 dagen later, stapten we om 22u11 af (eveneens Moskou-tijd, hoewel het hier 5 uur later is en dus al 3u ‘s nachts). Tijdens dit traject doorkruisten we 5 tijdzones, maar zowat alle treinen blijven rijden op Moskou-tijd. Ook wanneer we hier overmorgen opnieuw vertrekken moeten we rekening houden met Moskou-tijd ipv met de lokale tijd.

Het eerste stuk van ons traject volgden we de Oeral-route, pas vanaf Yekaterinenburg volgende we de echte Trans-siberische route. Afhankelijk van je treinnummer kan de gevolgde route een beetje verschillen, gelukkig was diegene die wij volgden in afstand korter dan de andere, maar ..... lees meer

Irkutsk: de uitvalsbasis voor een bezoek aan het Baikalmeer

Vanochtend moesten we vroeg uit de veren, om 9u namen we een mini-busje dat onze naar het Baikalmeer bracht. Dit is een immens meer van 6.636 km van noord naar zuid, het is 60 km breed en 1.637 m diep wat het het diepste meer ter wereld maakt. Het bevat bijna 1/5 van het onbevrozen zoet water ter wereld, dit is meer dan Noord-Amerika’s 5 grootste meren tesamen. Het water is nooit warmer dan 15° en is zo helder dat je meer dan 40 m diep kan zien. 80% van de fauna en flora in dit meer is uniek en kan je nergens anders ter wereld vinden. De Omulvis (behoort tot de familie van de zalmen) is een soort die je enkel in dit meer aantreft, je moet hem dan ook geproefd hebben tijdens een bezoek aan deze plek. ..... lees meer

transsib 2.JPGVervolg van de treinreis: van Irkutsk tot Ulan Baator (Mongolië)

Dinsdagavond 28 augustus nemen we de trein die ons tot in Ulan Baator zal brengen, nog steeds met zijn 4-en. Wanneer onze trein vertrekt begint het al te schemeren, echt jammer want zo rijden we het Baikalmeer voorbij in het donker en kunnen we niet genieten van het uitzicht.

Hoewel de afstand tussen beide steden niet zo heel groot is, duurt de reis in verhouding nogal lang. We steken de grens tussen Rusland en Mongolië over en staan daarbij zeker 6 uur stil voor de controle door de douaniers. Waarom daarvoor zoveel tijd nodig is, is voor ons nog steeds een vraagteken. We vernemen dat er vooral op mogelijke Mongoolse smokkelaars wordt ..... lees meer

Ulan Baator.JPGUlan Baator: de hoofstad van Mongolië – het land van de Gobiwoestijn.

Op de voorlaatste dag van de maand augustus komen we aan in Ulan Baator. Op het perron worden we aangesproken door 2 jonge meisjes die voor een guesthouse werken.

Omdat we niet zomaar de eerste de beste guesthouse willen nemen stappen we te voet verder naar het centrum van de stad, op zoek naar een geschikte slaapplaats voor de komende 3 nachten. Vanaf het treinstation moeten we zeker 20 minuten wandelen om het centrum te bereiken, we hebben nog steeds veel geluk met het weer en de temperatuur draait alweer rond de 26°. Uit de Lonely Planet hebben we al een aantal slaapplaatsjes genoteerd die ons interesseren, deze ..... lees meer

Trekking UB.JPGDe achtdaagse trekking: verkenning van de Gobiwoestijn en ontdekking van het nomadenleven.

Hoge verwachtingen !! Vandaag, maandag 3 september, vertrekken we op een achtdaagse trekking door de Mongoolse steppes en de Gobiwoestijn.

In de late ochtend laden we het minibusje in, het hoogtepunt van ons bezoek aan Mongolië zal nu starten.

Het eerste deel van onze trekking zal ons naar de bergen en heuvelachtig gebied brengen. We rijden door Terelj National Park en gaan op zoek naar Turtle Rock, een gigantisch steenformatie waarin je langs de ene kant duidelijk de vorm van een schildpad kan onderscheiden. ..... lees meer