verslagen

fotos

kosten

Puno.JPGVanuit Puno bezoeken we opnieuw het Titicacameer, maar deze keer op Peruaans grondgebied.

Onze eerste indruk van Puno? Een allesbehalve gezellige stad die grijs en grauw overkomt. Dat komt misschien ook door het feit dat ik me nog steeds niet 100% voel en de fut niet heb om lang rond te lopen en op zoek te gaan naar het ware karakter van deze stad. Terwijl we kort rondwandelen komen we voorbij de kathedraal die er langs buiten heel mooi uitziet en even later komen we in het toeristische gedeelte terecht. Veel restaurants, cafés en de onmisbare souvenirwinkels die bovendien nog krak hetzelfde verkopen als in Bolivië. Wat we met de uitstap voor morgen gaan doen, daar geraken we niet goed uit. We kregen een voorstel van de man die ons aan het busstation opwachtte en een hotel bezorgde, maar eens we willen boeken blijkt hij zijn telefoonnummer niet te hebben achtergelaten aan de receptie.

We gaan ..... lees meer

Cusco.JPGCusco: een ronduit prachtige stad - een overblijfsel van het ooit zo machtige Inca-imperium, verrijkt met de archeologische verfijning van de Spaanse veroveraars.

Er is maar één manier om de schoonheid van deze stad te ontdekken: wandelen ! Dat is hetgene dat wij deden op onze eerste dag. We logeren vlakbij het mooie San Blas plein waar de gelijknamige kathedraal staat op een klein, gezellig pleintje. We gaan de trappen op het einde van het plein omhoog en hebben van daaruit een eerste mooi zicht over de bergachtige omgeving van deze stad. De omliggende, smalle straten van kinderkopjes zijn heel gezellig met het ene restaurant naast het andere. Sommige straten zijn zelfs zo smal dat je je op je zij moet draaien wanneer er een auto passeert. Wat verder komen we aan de prachtige Plaza de Armas, omgeven door al even mooie gebouwen met arcadebogen, indrukwekkende kerken en een kathedraal.

We zetten ons op een bankje en genieten van de bijzondere omgeving van deze ..... lees meer

Machu Picchu.JPGOllantaytambo en Machu Picchu: twee prachtige overblijfselen uit het Incaverleden.

In plaats van de trein naar Aguas Calientes te nemen vanuit Cusco doen we het eerste traject tot Ollantaytambo met de bus. Van daaruit is het treinticket naar Machu Picchu ten eerste een pak goedkoper en bovendien willen we in Ollantaytambo de Inca-ruïne bezoeken. In het dorpje Ollantaytambo werd de Inca urbanisatieplanning ten volle bewaard, het is dan ook een perfect voorbeeld van hoe de dorpjes er vroeger moeten hebben uitgezien. De huizen, de smalle straatjes met kinderkopjes, de waterlopen langs de gevelwanden,… Alles is heel authentiek gehouden en dat geeft dit dorp een bijzondere uitstraling. Ware het niet dat enorm veel toeristen hierop afkomen en vele van de traditionele huizen omgebouwd zijn tot souvenirwinkels.

Het hoogtepunt hier is het prachtige Inca-fort met tempels, lange, brede ..... lees meer

Arequipa.JPGArequipa: er zijn twee grote vooroordelen die gezegd worden over Peru. Pas op voor diefstal en let op met het eten. Op één enkele dag kunnen we beide bevestigen, leuk is anders…

’s Morgensvroeg komen we toe in Arequipa met de nachtbus vanuit Cusco. Omdat we geen idee hebben waar we willen logeren laten we ons rondrijden door een taxichauffeur tot we iets geschikt vinden. Terwijl ik nog sta te onderhandelen over de prijs zie ik Dave in de kamer van zijn ene been op het andere wippen, een eerste teken van gebroebel in zijn buik en darmen. De daaropvolgende uren doet hij niets anders dan naar het toilet lopen, hij heeft fameuze diarree. Alle fut verdwijnt uit zijn lijf en nadat hij de zoveelste keer naar het toilet is gelopen weten we dat het er niet goed uitziet.

Het positieve is dat hij gelukkig wel nog honger krijgt en zijn eetlust ..... lees meer

Colca Canyon.JPGDe Colca Canyon: met zijn kloof van 3.191m de tweede diepste canyon ter wereld.

Om half vier ’s nachts worden we opgehaald door het privébusje dat ons naar Cabanaconde zal rijden, het dorpje van waaruit de afdaling in de Colca canyon begint. Eerst moeten we nog heel wat kilometers door de bergen afleggen en wanneer we het hoogste punt van 4.800m passeren voelen we de hoogte toch weer in onze hoofden. Onderweg houden we een stop aan Cruz del Condor, een uitkijkpunt van waar je kans hebt om condors te zien vliegen. Het is een grote toeristenbijeenkomst, elke bus stopt hier rond hetzelfde uur wanneer de condors het makkelijkst te spotten zijn. In totaal zien we er vier door de lucht zweven en deze vogels zijn echt gigantisch wanneer ze over je hoofd gevlogen komen.

In het dorpje Chivay stoppen we voor een eenvoudig ontbijt, maar veel tijd krijgen we niet want we moeten de laatste kilometers ..... lees meer

Nazca.JPGNazca is wereldbekend vanwege zijn mysterieuze lijnen die enkel vanuit de lucht kunnen gezien worden. Ons bezoek aan Nazca werd letterlijk een vliegend bezoek.

Vlak nadat we terugkwamen van onze tweedaagse trekking in de Colca Canyon in Arequipa namen we de nachtbus naar Nazca. Daar kwamen we een paar uur vroeger toe dan we gedacht hadden onderweg te zijn en zo lagen we nog lekker te slapen toen we “Nazca” hoorden afroepen in de gangen. Nog een geknoei om onze vastgemaakte rugzakken los te krijgen en dan snel onze bagage uit de koffer halen. Zo stonden we al om iets na 5u ’s morgens in het centrum waar uiteraard nog niets te zien of te  beleven viel. Gelukkig was het wel al licht en konden we ons in afwachting van een beetje leven op een bankje van de Plaza de Armas zetten. Hoewel we oorspronkelijk beslisten om weer niet vliegensvlug te gaan reizen hebben we ons alweer bedacht.

In plaats van een slaapplaats te zoeken voor de komende nacht willen we zo snel mogelijk een ..... lees meer

Huacachina.JPGHuacachina: een paar dagen lekker niets doen aan een kleine oase midden tussen de gigantische zandduinen.

We is alweer lang geleden dat we nog een keer gerust hebben en we krijgen hoe langer hoe meer het gevoel dat we toe zijn aan een paar dagen niks doen. Huacachina is een heel klein dorpje met amper 200 inwoners en van alle huizen die er staan zal toch wel ongeveer 98% of misschien zelfs 100% leven van het toerisme. Rond de oase zijn er niets dan hostels en restaurants en veel meer dan dat vind je hier ook niet. Het is hier zo klein dat je op een tiental minuten rondgewandeld bent en meer dan twee straten zijn er niet. Langs de ene kant voelen we ons alsof we letterlijk in een oase van rust komen, langs de andere kant voelen we ons een beetje verloren in dit innieminnie dorpje.

Nadat we een paar hostels vergeleken hebben kiezen we voor het simpele “El Barco”, diegene met zwembad vinden we iets te duur aangezien we ..... lees meer

Paracas.JPGIn paracas maken we een boottochtje naar de Islas Ballestas, ook wel de Poor Man’s Galapagos genoemd.

Als we onze reisgids mogen geloven logeren de meeste toeristen die op uitstap gaan naar de Islas Ballestas in het stadje Pisco. De bus vanuit Ica zet ons af op de splitsing met de Panamericana highway en van daaruit nemen we de taxi naar het centrum. Wanneer we daar toekomen zien we hoe ongezellig, verschrikkelijk druk en vooral vuil en grijs de stad wel is. Het spreekt ons totaal niet aan en wanneer de taxichauffeur ons vertelt dat het veel beter is om te logeren in Paracas dan hier zijn we zelfs enigszins opgelucht. Nu we toch nog in de taxi zitten zal diezelfde chauffeur ons verder brengen naar de stranden in Paracas. Er zit ook nog een vriendelijke onderwijzeres in de gedeelde taxi en ook zij vertelt ons dat het veel beter is om niet in Pisco te logeren dat trouwens gekend staat voor de vele dieven die er rondlopen.

Nadat we ..... lees meer

Lima.JPGLima wordt onze laatste halte in Peru en om heel eerlijk te zijn zien we deze hoofdstad eerder als een verplichte stopplaats dan een must see.

Op onze laatste dagen in het land willen we op ons gemak zitten en logeren op een leuke plaats waar we ons thuisvoelen. Dat is op zich al niet gemakkelijk in zo’n grote stad en daarom besluiten we een kamer te boeken in de hostel van Jean Paul, een Belg in het buitenland. Hij heeft een rijhuis omgebouwd tot een gezellige hostel met een heel huislijke sfeer. Het doet raar om plots zoveel Belgen bij mekaar te zien en volop in het Nederlands te kunnen tateren. We hebben een razende honger en gaan een hapje eten in een restaurantje met een typische Peruaanse keuken, ons aangeraden door de vrouw van Jean Paul. Omdat we morgen alweer vertrekken uit Lima hebben we slechts één volledige dag om een beetje op verkenning te gaan.

We logeren in de buurt Barranco, de meer klassieke wijk met mooie, oude ..... lees meer

Vanuit Lima vertrekken we aan de lange overtocht naar het zuiden van Colombia. Om daar te geraken moeten we volledig Ecuador doorkruisen en zullen we dus aardig wat uren onderweg zijn.

Ons oorspronkelijk plan om rond te reizen in Ecuador en daarbij uiteraard ook een trip te maken naar de Galapagoseilanden hebben we intussen laten varen. De laatste weken ontmoetten we zoveel reizigers die Colombia bezochten en daar zo enthousiast over waren dat onze nieuwsgierigheid naar dat land bleef groeien en we beslisten om een wissel door te voeren. Omdat we sowieso te weinig tijd hebben om én Ecuador én Colombia te bezoeken schrappen we onze oorspronkelijke keuze van het lijstje, daar zullen we later nog wel een keer de kans toe krijgen. Via Jean Paul, de eigenaar van onze hostel in Lima, boeken we zitjes voor de trip naar de grens met Ecuador met de maatschappij Cruz del Sur. Dat is zeker geen van de goedkoopste busmaatschappijen, maar aangezien het een lange nachtrit zal worden willen we toch een iets comfortabelere stoel en kiezen we dus voor deze compagnie met een goede reputatie.

Bovendien vertrekt de bus op een goed ..... lees meer