verslagen

fotos

kosten

Tuxtla Gutierrez.JPGTuxtla Gutiérrez is verre van een toeristische trekpleister, voor ons is het de eerste halte in Mexico aangezien dat de plek is waar we landen.

Vanuit Costa Rica vliegen we eerst over Tuxtla richting Mexico City en van daaruit moeten we overstappen en terug naar beneden vliegen. In het donker landen in Mexico City is absoluut indrukwekkend. Miljoenen lichtjes verlichten de gigantische stad, tijdens de landing lijkt het of het vliegtuig zich pal tussen de woningen gaat neerzetten. We komen aan rond 22u ’s avonds en moeten nog tot 7u35 de volgende ochtend wachten voor we opnieuw kunnen opstijgen. De luchthaven in Mexico City is enorm groot, maar voorzieningen voor wachtende passagiers zijn er niet. Nergens zijn er banken, zelfs geen stoelen waar we onze wachtende uren kunnen doorbrengen. Net voor de incheckbalie zitten en liggen al heel wat mensen op de koude tegelvloer tegen een hoge pilaar.

Wijzelf zoeken er eentje die niet pal onder de verlichting ..... lees meer

San Cristobal de Las Casas.JPGSan Cristóbal de Las Casas: een prachtige koloniale stad gelegen in het kille hoogland.

Vandaag is het zondag en op deze dag wordt er in San Juan Chamula de traditionele wekelijkse markt gehouden. Dit kleine dorpje, op 10km van San Cristóbal, wordt bewoond door één van de inheemse volkeren van het land, de Tzotzil. Deze voor toeristen toch wel speciale en leerrijke ervaring willen we niet missen en om die reden staan we op tijd op zodat we vanuit Tuxtla nog voor de middag in San Cristóbal geraken. We vinden al snel een heel mooi hotelletje, maar houden het genieten van een kraaknette kamer voor vanavond. We wandelen het dorp door naar de plaats waar alle minibusjes vertrekken en kunnen nog net mee met een busje dat op vertrekken staat. We zijn de enige toeristen en zitten naast traditioneel geklede mensen.

Vooral de vrouwen onder hen vallen op met hun lange, zwarte rok die gemaakt is van haren. ..... lees meer

Palenque.JPGPalenque: nadat we de Maya-afstammelingen gezien hebben is het nu tijd voor een stukje Maya-geschiedenis met een bezoek aan de ruïnes van Palenque.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben in een simpel hotelleke gaan we een hapje eten op de hoek van de straat. We bestellen ons uiteraard een op en top Mexicaanse schotel, het eten hier bevalt ons uitstekend. Je maakt je gerecht zo pikant als je het zelf wil, de speciale sausjes staan altijd in kleine potjes op je tafel. Dave is verzot op de tortilla’s die ze altijd en bij alles serveren, ik vind het vooral een plezante manier van eten. Alles wat voor je neus staat prop je in zo’n kleine pannenkoek en dat smaakt heerlijk. In ons hotel zit een klein, hevig hondje dat alweer direct aan onze broekspijpen hangt. Een lief beest, maar van de eigenaar mag hij niet op straat komen. Dat heeft als heel groot nadeel dat we kleine hondendrolletjes en “geel water” ontdekken aan het kleine terrasje op onze verdieping, viezerik !

We bannen hem ..... lees meer

Bacalar.JPGBacalar: we wijken af van de toeristenroute en komen zo in een ander stukje Mexico terecht.

Een bewogen nachtrit bracht ons van Palenque tot in Chetumal. We zaten bijna helemaal achteraan in de bus en om de één of andere reden schudde de bus soms hevig heen en weer. Zo hevig zelfs dat ik er bang van werd, alsof de bus zou gaan kantelen terwijl ze tegen een hoge snelheid verder reed. Één keer werd ik wakker toen de bus hard schokte, Dave kon zich nog vasthouden zodat hij niet uit zijn stoel viel. Bij aankomst in Chetumal moesten we maar een half uurtje wachten voor een aansluiting naar Bacalar. In onze reisgids zagen we een prachtige foto van een lagune met lichtblauw water en kleine, witte zandeilandjes. Dat was de aanzet om af te wijken van het toeristische pad en een kijkje te gaan nemen.

Het weer echter zat ons nog steeds niet mee, regenen deed het niet meer maar in de lucht hingen hele dikke, grijze ..... lees meer

Playa del Carmen.JPGPlaya del Carmen: een top strandbestemming aan de Caribische kust.

We stappen van de bus ietsje buiten het drukke centrum en weten op dat moment nog niet goed wat er ons te wachten staat. Zwaar bepakt lopen we richting het strand waar de hotels gelegen zijn en beginnen aan onze zoektocht. We zijn bereid om onze portemonnee open te doen en vanaf nu iets meer te betalen voor een mooie kamer. Al maanden hebben we volgens een strikt budget geleefd en aangezien we dat zo goed hebben volgehouden hebben we nu een extra cent over die we kunnen spenderen aan een tikje meer luxe. We vergelijken 5 hotels en gaan tenslotte voor Dave zijn eerste keuze. Een hotel dichtbij het strand met een gigantische kamer, een junior suite genoemd. We komen binnen in een soort van eetruimte met een veel te groot aanrecht, gootsteen en bankstel.

Geen idee waarvoor dat dient en wat je ..... lees meer

Isla Cozumel.JPGIsla Cozumel: na 4 dagen zonnen aan de mooie stranden van Playa del Carmen hebben we de smaak te pakken. We willen dat relaxte bestaan nog even verder zetten op het eiland aan de overkant.

Het moment dat we in Playa del Carmen op de ferry stapten wisten we maar half wat we aan de overkant zouden gaan doen en wat er te zien was. Toen we daar na een half uurtje varen toekwamen werd het ons duidelijk, niets. Er zijn geen stranden, alleen maar een lange weg langs de kustlijn en amper een piepkleine strook met platte rotsen en gebroken schelpjes. Dat verklaart dus waarom alle andere toeristen op daguitstap komen en wij vrijwel de enigen zijn die hier volledig gepakt en gezakt aankomen. Waarom wordt er dan zo geroepen over Cozumel?

Wij maar denken dat we ons naar een tropisch eiland verplaatsten met al even mooie stranden en ..... lees meer

Cancun.JPGIn Cancun wachten we de komst van Eddy en Nancy op. Na een ontspannend dagje om erin te komen reizen we samen verder naar de ruïnes van Tulum.

Anderhalve dag voor we bezoek krijgen reizen we naar Cancun waar we inchecken in het hotel waar ook Eddy en Nancy zullen verblijven. De komende 17 dagen gaan we samen door Mexico reizen en we kijken er echt naar uit om bezoek te krijgen. Onze eerste halve dag brengen we door in het centrum van Cancun wat bijzonder weinig voorstelt. Dichtbij het hotel zijn een paar gezellige pleintjes met verkeersvrije straten waar zich enkele restaurantjes bevinden. Verder is er de drukke hoofdbaan met 4 rijvakken waar zich de meeste winkels bevinden, maar gezellig rondkuieren is het er niet in zo’n drukte. Nu onze terugreisdatum stilaan dichterbij komt willen we toch wat nieuwe kleren kopen, zeker aangezien de prijzen hier toch aanzienlijk lager liggen dan thuis.

We wandelen Avenida Tulum af en gaan een kijkje ..... lees meer

San Ignacio.JPGBelize – San Ignacio: onderweg naar Guatemala voor een bezoek aan de ruïnes van Tikal maken we een korte break in dit kleine dorpje dichtbij de grens.

Maar liefst 10u zijn we vandaag onderweg geweest waarbij we constant van de ene bus op de andere zijn gesprongen. We hadden amper tijd om naar het toilet te lopen en eten zat er al helemaal niet in. Snel een hapje kopen in een kraampje aan het busstation en daarna direct weer de volgende bus op. Zo kwamen we pas laat, rond 19u30 toe in San Ignacio waar we op zoek moesten naar een slaapplaats. Een local die werkt in een tourkantoortje hielp ons daarmee en bracht ons naar wat volgens hem het mooiste hotel uit het dorp was. Dave en Nancy gingen de kamers inspecteren en kwamen met een raar gezicht terug beneden. Klein en vooral een doffe, stinkende geur. Al wisten we niet echt waarheen, we gingen terug de straat op, op zoek naar iets anders.

Zo kwamen we na een beetje rondhoren toch in een mooi en vooral ..... lees meer

Tikal.JPGGuatemala – Tikal: aangezien Dave en ik de ruïnes van Palenque al bezocht hadden voor Nancy en Eddy toekwamen besloten we samen de lange tocht te maken naar de indrukwekkende ruïnes van Tikal.

Nadat we gisteren alweer laat toekwamen namen we onze intrek in een lodge te midden van de jungle. We kozen ervoor om hier te overnachten omdat we zo vlakbij de ruïnes zitten en van een zalige rust kunnen genieten in een prachtige omgeving. Voor de eerste keer delen we een kamer met zijn vieren en moeten we noodgedwongen vroeg naar bed. Vanaf 21u valt alle elektriciteit uit en sluit ook het restaurant zijn deuren. We waren maar net op tijd klaar met ons avondeten toen de lichten uitgingen en vervangen werden door kaarsen.

Gelukkig hadden we wel nog warm water en konden we na alweer een vermoeiende dag toch nog een warme douche nemen. ..... lees meer

Campeche.JPGTerug in Mexico: vanuit Chetumal maken we een laatste lange rit naar Campeche en bussen verder naar de ruïnes van Uxmal.

We hebben er alweer een hele lange reisdag opzitten. Deze ochtend zijn we om 5u vertrokken uit Tikal in Guatemala, hebben daarna heel Belize doorkruist en zijn na meer dan 10u constant bussen en grensovergangen oversteken toegekomen in Chetumal. Met een taxi laten we ons naar een simpel hotelletje voeren dichtbij het centrum, het zal alweer een korte nacht worden. Volgens de reisgids van Nancy en Eddy is Chetumal een goeie locatie om te gaan shoppen, maar in de hoofdstraat van het stadje valt weinig te beleven. Een aantal simpele klerenwinkels, niet direct onze steil en daarmee hebben we het gehad. Onderweg naar hier, net over de grens met Belize zagen we een afgesloten straat met taxfree shops, daar ligt waarschijnlijk het winkelparadijs.

Op de hoek van de straat met het hotel zagen we een gezellig ..... lees meer

Merida.JPGMérida: na heel wat zware, lange reisdagen lassen we een rustige periode in.

Al dagen kijken we uit naar ons verblijf in Mérida, niet vanwege de stad, maar vanwege onze overnachtingen in het luxehotel Hyatt Regency. Via internet boekten we een promotie en in volle verwachting laten we ons door een taxi naar het hotel voeren. De deuren van de taxi worden voor ons geopend, de bagage wordt op een rek gelegd en naar binnen gereden. Het voelt toch onwennig om als backpacker in zo’n chique hotel in te checken, maar we laten het niet aan ons hart komen. De kamer is zalig, heel erg ruim met een fantastisch kingsize bed, een mooie barkast, een badkamer met ligbad, er zijn ook badjassen en een haardroger, iets dat ik in geen anderhalf jaar meer gebruikt heb. Van op de achtste verdieping hebben we een mooi zicht over Mérida stad met het zwembad onder ons.

We maken er vandaag geen probleem van ..... lees meer

Chichen Itza.JPGIn Chichén Itzá bezoeken we een laatste Maya-ruïne voor we doorreizen naar de prachtige stranden op Isla Holbox.

Deze ochtend checkten we uit in de Hyatt en komen na geen al te lange busrit toe aan de ruïnes van Chichén Itzá. Op dit uur in de voormiddag staan er al tientallen grote tourbussen op de parking, we zullen zeker niet de enigen zijn op deze populaire site. Allereerst moeten we al heel lang aanschuiven om onze bagage in bewaring te geven, daarna kunnen we verder naar de inkom van het domein lopen. We overwogen om een gids te nemen omdat we toch echt graag iets meer te weten zouden komen over de geschiedenis van deze plek, maar vinden het langs de andere kant nogal riskant om veel geld te betalen aan een gids waarvan je niet weet of hij al dan niet boeiend en met veel kennis kan vertellen.

Op het einde van de toegangsweg ligt de indrukwekkende Piramide van Kukulcán of El Castillo te midden van ..... lees meer

Isla Holbox.JPGIsla Holbox: een droombestemming die voorlopig nog gespaard blijft van het massatoerisme.

Het is al rond achten ’s avonds wanneer we uit het bootje stappen dat ons van Chiquilà naar Isla Holbox bracht. Dit kleine eiland is verkeersvrij, afgezien van de golfkarretjes die er rond rijden en ook als taxi fungeren. Daar we helemaal geen idee hebben waar we willen logeren laten we ons door zo’n taxi golfkar rondrijden op zoek naar een leuk hotelletje aan het strand. We bezoeken er drie en het laatste daarvan zal onze slaapplaats worden voor de komende drie nachten. Het ligt een eindje stappen van het centrum over een lang zandstrand en dat heeft als grote voordeel dat het er super rustig is. We laten de taximan wachten zodat hij ons weer mee kan nemen naar het centrum. We hebben vandaag alweer amper iets fatsoenlijk gegeten en de geuren die uit het Italiaans restaurant komen zijn heel verleidelijk.

Na een ..... lees meer

Cancun 2.JPGDe allerlaatste dagen van onze reis brengen we door op de mooie stranden van Isla Mujeres en Cancun.

Het is bijna een shock om na het zalige, rustige Isla Holbox op Isla Mujeres terecht te komen. Op een goeie twintig minuutjes brengt de ferry ons van de pier in Cancun naar Isla Mujeres aan de overkant. Daar breekt al onmiddellijk een enorme drukte los en staan toeristen in een lange rij op een taxi te wachten. Aan de overkant van de straat zijn er allemaal souvenirwinkeltjes waarvan de verkopers heel erg hun best doen om aan klanten te geraken en al bevinden we ons op geen al te groot eiland, de drukte is enorm. Omdat we niet echt een idee hebben van de afstanden laten we ons toch maar voeren door een taxi. Zo komen we aan Playa Norte wat omschreven wordt als het mooiste strand op het eiland. Het onthaal in het eerste hotel dat we bezoeken is zo onvriendelijk dat we besluiten om hier al niet te logeren.

Daar ..... lees meer

DSC_0025.JPGOns verhaal zit erop, we zijn terug in België. Op Zaventem wachtte ons een heus onthaal en een blij weerzien.

We landen in Zaventem op zaterdagochtend 14 februari rond 9u25 bij -2°. We kunnen maar beter beginnen wennen aan deze temperaturen, de zomer zal nu nog lang op zich laten wachten. Aan de lopende band wachten we tot onze bagage eraf komt gerold en daar staan we nog wanneer de laatste koffer eraf rolt en de groene valiesjes op het tvscherm op rood springen. Voor de allereerste keer gebeurt het dat één van onze stukken bagage er niet bij is, maar dat is op dit moment het minst van onze zorgen. We zijn al heel blij dat het tijdens de reis geen enkele keer gebeurd is, de kleren die in Dave zijn rugzak zitten zal hij niet direct meer nodig hebben.

Om aangifte te doen moeten we lang aanschuiven, maar al bij al verloopt alles vlot en wordt de bagage de volgende dag al thuis geleverd. ..... lees meer