verslagen

fotos

kosten

Don Det.JPGWe steken alweer een volgende landsgrens over en komen Laos binnen via het wondermooie Don Det dat deel uitmaakt van “de 4.000 eilanden”. En ja hoor, het is er even exotisch zoals de naam doet vermoeden.

Het vervoer vanuit Ban Lung in Cambodja naar Nakasang in Laos verloopt wonderwel heel erg vlot. We regelden onze bustickets in het stadje Ban Lung en om op onze eindbestemming te geraken moesten we heel wat overstappen maken. We startten met de lokale bus die ons tot net voor Stung Treng bracht, daar moesten we overstappen op een minibus tot in de stad van Stung Treng. Na anderhalf uur werden we naar de overzet geleid en daar stond opnieuw een minibus klaar die ons voorbij zowel de Cambodjaanse als Laotiaanse immigratie bracht.

Ook hier geen enkel probleem, na het betalen van het nodige “smeergeld”  ..... lees meer

Pakse.JPGDe volgende twee steden, Pakse en Tha Khaek, verkennen we per brommer. Het is de eerste keer tijdens deze reis dat we er zelf op uit trekken en het betekent een vrijheid op zich.

In Pakse zelf is niet veel te zien, we arriveren hier rond het middaguur en na de lunch laten we ons naar de Clinic Keo Ou Done brengen voor een uurtje puur genieten. We kiezen deze keer voor een oliemassage die ons amper €2,50 voor een uur kost. Via onze guesthouse huren we een scooter en rijden we het Bolaven Plateau in. Dit gebied staat bekend voor zijn koffieplantages, vruchtbare bodems, watervallen en een koel klimaat. Aan de temperaturen voelen we goed dat we de bergen inrijden want er staat een koel briesje, gelukkig geeft de zon nog altijd de nodige warmte. Onze eerste stop houden we bij een theeplantage. De eigenaars, een ouder koppel, biedt ons een tasje groene thee aan en laat ons met trots hun product zien waarop een foto van de man des huizes staat afgebeeld.

Jammer dat ze geen Engels spreken en we geen uitleg kunnen ..... lees meer

Vientiane.JPGVientiane: de hoofdstad van Laos en de plaats waar wij Kerst doorbrengen.

Bij aankomst in het centrum hebben we absoluut niet het idee dat we ons in een hoofdstad bevinden. Dat vooral omdat er slechts een paar hoofdstraten zijn die bovendien niet eens vol rijden met luid toeterende automobilisten, het woord file kennen ze hier misschien niet eens. In dat opzicht is Vientiane zelfs een gezellige stad, er zijn heel wat kleinere straatjes waar je kan rondwandelen en waar je het ene café naast het andere restaurant vindt. Bovendien stroomt de Mekong rivier door de stad, je vindt dan ook heel wat simpele eettentjes langs de waterkant van waar je met een Beerlao van de zonsondergang kan genieten. De stad op zich heeft echter weinig te bieden, je vindt er een heel aantal tempels maar daarvoor alleen hoef je niet naar hier te komen.

Voor ons was het meer een ..... lees meer

Vang Vieng.JPGVang Vieng: een klein dorpje te midden van het karstgebergte dat bomvol toeristen zit.

Tijdens de rit naar Vang Vieng zagen we het landschap veranderen, er kwamen meer en meer bergen en de laatste kilometers moest onze bus serieus moeite doen om over de berghellingen te komen. Eens aangekomen had ik toch een wauw-effect, het dorp ligt in de prachtige omgeving van het karstgebergte met zijn hoge, begroeide rotsen. Er is keuze genoeg aan guesthouses, wij zochten er eentje langs de Nam Song rivier met uitzicht op de bergen. Het is onwaarschijnlijk hoeveel restaurants en bars er hier te vinden zijn, we vroegen ons af hoe deze ooit volgeraken. Het dorp oogde vrij rustig op dit vroege namiddaguur, waar is al die drukte waarover zo vaak geschreven wordt??

Pas toen we ’s avonds opnieuw richting de hoofdstraat wandelden werd ons duidelijk hoeveel toeristen er hier samen zitten ..... lees meer

Luang Prabang.JPGLuang Prabang: dit stadje staat sinds 1995 op de lijst van Unesco World Heritage. We vieren Nieuwjaar in deze gezellige en alweer Frans getinte omgeving.

Een drie uur durende busrit bracht ons tot het zuidelijke busstation van Luang Prabang. De weg hiernaartoe was de mooiste totnogtoe in Laos. De ene bergpas volgde de andere op, we reden constant door de bergen met een prachtig uitzicht over de groene toppen en de nog groenere dalen. Keerzijde van de medaille is het constante stijgen en dalen en erger nog zijn de bochten die elkaar veel te snel opvolgen. Ik had me hierop voorbereid met een reispilletje, Dave stapte van de bus met een licht misselijk gevoel. Daar het vandaag al 29 december is verwachten we ons er wel aan dat er al heel wat kamers verhuurd zullen zijn, maar wat ons te wachten staat is veel erger dan dat !

De eerste guesthouse waar we een gokje wagen blijkt nog een kamer vrij te hebben, maar 10$ is een prijs die we niet ..... lees meer

Muang Ngoi en Nong Khiaw.JPGNong Khiaw en Muang Ngoi: twee kleine dorpen in de groene bergen waar slechts een paar uur per dag elektriciteit beschikbaar is. Vanaf hier verlaten we de toeristenmassa en mengen we ons met de lokale bevolking.

Na alweer een mooie bergrit komen we aan in het dorpje Nong Khiaw, dit is de laatste stop van het busnetwerk in oostelijke richting. Als je van hieruit verder wil richting Vietnam ben je afhankelijk van het plaatselijke verkeer zoals de jumbo’s of pick-ups, maar dat zijn zorgen voor binnen een paar dagen. Onmiddellijk na aankomst begeven we ons naar de Nam Ou rivier waar we de boot nemen naar Muang Ngoi, een uur stroomopwaarts. De laatste dag in deze regio zullen we doorbrengen in Nong Khiaw, dat maakt het makkelijker om vervoer te vinden vanuit deze stad.

Op die manier hoeven we geen rekening te houden met de uren dat de boot uitvaart ..... lees meer

Muang Vieng Thong.JPGMuang Vieng Thong: de rit hiernaartoe is een avontuur op zich. Van zodra we Nong Khiaw verlaten laten we ineens ook de toeristische route achter ons en dat zullen we al snel ondervinden.

Nong Khiaw was zowat de laatste toeristische stopplaats, van hieruit vertrekken zelfs geen bussen meer, enkel de open jumbo’s. Deze jumbo’s zijn pick-up trucks waarbij een overdekte laadbak voorzien is van twee lange banken. We kopen onze ticketjes en kruipen in de jumbo, voorlopig ziet alles er nog vrij comfortabel uit hoewel de truck snel vol geraakt. Wanneer we denken dat het vertrektijd is wordt ineens alle bagage overgeladen en moeten we in een andere jumbo plaatsnemen die eigenlijk al zo goed als vol zit.

Ik en Dave belanden met nog drie Laotianen in de middengang op een hoop zakken rijst en ander koopwaar. Dat is dan ook het enige ..... lees meer

Sam Neua.JPGSam Neua: ons verblijf in Laos loopt op zijn einde, voor de laatste keer komen we op een plek terecht dat je min of meer een stadje kan noemen in plaats van een bergdorp.

Omdat er niet al teveel vervoer passeert doorheen Muang Vieng Thong staan we om 5u30 op zodat we zeker de nachtbus niet missen die om 6 of 7u langsrijdt. Het is alweer heel erg koud op dit ochtendlijke uur, maar we riskeren het niet om binnen te wachten en de bus te zien voorbij rijden. Na een hele tijd wachten worden we om 6u45 aangesproken door de vrouw van de guesthouse over ons. Zij brengt de blijde boodschap dat er vandaag geen bus is en dat we het met een sawngthaew (= een jumbo maar nog iets groter) moeten stellen. We hebben niks tegen dit vervoermiddel maar zien de ijspegels al aan onze neuzen hangen wanneer je bij deze koude temperaturen in zo’n open bak moet kruipen.

We halen onze warmste kleren uit onze rugzakken en pakken ons zo goed mogelijk in. Daarna kruipen we als eersten in de ..... lees meer

Vieng Xai.JPGVieng Xai: we sluiten ons bezoek aan Laos af in een prachtige omgeving. We komen opnieuw te midden van het karstgebergte in een gezellig dorp.

Op ons gemak vertrekken we vanuit Sam Neua naar Vieng Xai. ’s Morgens halen we eerst nog de lekkere smoutebol-achtige koeken op de markt en wandelen al kauwend naar het busstation. Volgens de man van het informatiecenter ligt dat op 2km van het centrum en dat willen we gerust wandelen. Nadat we al een goei half uur op wandel zijn beginnen de rugzakken toch flink door te wegen, die 2km blijken toch wat onderschat. Nog eens 20min later en na een paar hellingen komen we dan toch bij het busstation en kort nadien vertrekt de jumbo. Middenin het centrum van Vieng Xai worden we afgezet, we zijn blij dat we dit dorp als laatste bestemming uitkozen. Rondom rond is er het prachtige karstgebergte en hier en daar zien we een groen meertje dat het landschap versiert.

We installeren ons in ..... lees meer