verslagen

fotos

kosten

Kutdag India.JPGWelkom in India: laat ons hopen dat dit geen voorsmaakje wordt van de rest van ons verblijf in dit land.

Om het ons gemakkelijk te maken boekten we in Kathmandu onze bustickets die ons van daaruit naar Varanasi in India zouden brengen. Daarvoor moesten we 2 bussen nemen, de eerste van Nepal tot de grens, dan wandelen we de grens over en passeren daarbij zowel de Nepalese als de Indische immigratiedienst, om daarna de volgende bus te nemen tot Varanasi. Het eerste deel van deze reis ging heel erg vlot. We vertrokken ’s avonds om 19u in Kathmandu vanaf het nieuwe busstation, stopten onderweg een aantal keren om iets te eten of voor een korte plaspauze en kwamen zo na 10u30 min rijden aan in Sunauli (het grensstadje).

In dit stad ..... lees meer

Varanasi.JPGVaranasi brengt beterschap, er hangt een hele bijzonder en mysterieuze sfeer in deze stad die gekend is voor zijn rituele lijkverbrandingen aan de Ganges. We settelen ons in een heel simpel guesthouse vlak naast de Ganges rivier. Dit is een plaats waar we tot rust kunnen komen en dat hebben we nodig na de afgelopen rotdag. Voor we een kamer nemen gaan we ze altijd eerst inspecteren om te zien of ze wel proper genoeg is, daarna proberen we nog wat van de prijs te krijgen. Dat deden we ook hier, maar deze keer werden we bij de baas geroepen omdat deze hoorde hoe we ons best deden om een lagere prijs te krijgen. Deze zat op een bed voor de tempel die aan de guesthouse grenst, blijkbaar slaapt al het personeel aan deze tempel in open lucht.

Hij maakte een babbeltje met ons en legde ons een aantal ..... lees meer

Agra.JPGAgra: dé reden waarom wij India bezoeken, ons hoogtepunt staat eraan te komen; de Taj Mahal. Het heeft ons echter heel wat geduld gekost om er te geraken. Vanuit Varanasi nemen we de trein naar Agra, een rit die 13u zou moeten duren. Onze trein vertrekt om 17u20, maar wanneer we goed op tijd aankomen in het station wenkt de toeristenpolitie ons. Zij melden dat onze trein al 5u vertraging heeft, dat ziet er dus niet goed uit. Op het station is voor ons niet veel te beleven, wij maken het de Indiërs blijkbaar heel wat plezieriger om te wachten. Nu hebben ze weer 2 blanken waarnaar ze de hele tijd kunnen gapen en wijzen, zij brengen hun wachtende uren dus door met het beloeren van toeristen.

Nee, zelfs na een week India kunnen we het gestaar niet gewoon worden, we blijven ons eraan ergeren. ..... lees meer

Calcutta.JPGCalcutta: ons vertrekpunt vanuit India, van hieruit vliegen we naar Bangkok en daar zijn we niet rouwig om. Vanuit Agra nemen we alweer de trein, gelukkig heeft deze slechts 30 min. vertraging, een peulenschil naar Indische normen. Maar het juichen duurt niet lang, de rit van normaal 31u loopt alweer uit tot 35u. Van de 3 keer dat we hier een trein namen zijn we geen enkele keer op tijd aangekomen. Doordat we in Agra moeilijk aan een ticket geraakten voor deze rit moesten we een duurdere klasse boeken dan waarin we normaal wilden reizen. Onze vorige treinreis in tweede klasse was ons vrij goed bevallen, wanneer de ventilators werken is de hitte vrij draaglijk. Nu zaten we in de sleeperklasse met airco en eigenlijk vonden we het hier te fris.

Het voordeel van de sleeperklasse is dat de bedden gereserveerd zijn en ..... lees meer