verslagen

fotos

kosten

Panama geldproblemen.JPGPanama City: voor het eerst in 15 maanden worden we geconfronteerd met grote kopzorgen – geld !!!

Onze beide vluchten vanuit Colombia verlopen heel erg vlot. Eerst vliegen we van Cartagena naar de hoofdstad Bogota en van daaruit vertrekt anderhalf uur later onze vlucht naar Panama City. We hadden ons verwacht aan dure luchthaventaksen, maar god weet om welke reden kunnen we daaraan ontsnappen. In de luchthaven van Bogota melden we ons in de internationale vertrekhal op het gelijkvloers aan bij lokaal 19 voor de “exencion” of “tax exemption”. Zonder enige vragen of wat dan ook stempelt de vrouw een “exencion” in onze paspoorten en krijgen we nog een extra papiertje dat we later bij het boarden moeten afgeven. Dat spaart ons zomaar even een goeie 50 euro uit en daarmee trakteren we ons dan op een flesje Ron Medellin. Van zodra we landen in Panama City begint de miserie.

In de aankomsthal is er slechts ..... lees meer

Panama City.JPGPanama City: tussen het geloop, de vele e-mails, het gezever en geknoei met bankkaarten door kunnen we toch nog even tijd maken om iets van de omgeving te zien.

Toen we ’s avondslaat landden en met de taxi naar het centrum van de stad reden zagen we de knappe, verlichtte skyline van Panama City. Toen dacht ik bij mezelf: wat een knappe stad. Die mening draaide helemaal om wanneer we de eerste dag rondliepen in diezelfde stad. De buurt waar wij logeren, La Exposicion, is allesbehalve spannend. Drukke straten met toeterende chauffeurs, de buurt is helemaal niet gezellig, een cafeetje of restaurant is uit den boze, een terrasje doen in het goede weer zit er al helemaal niet in en hoewel we dichtbij de Baai van Panama logeren is er zelfs aan de waterkant niets te zien. Het gebeurt niet vaak, maar wat mij betreft zou ik liever vandaag nog vertrekken dan morgen. Dave in dat geval vindt het hier bijlange zo erg niet en ziet deze stad niet zo negatief in als ik.

Hoewel ik me ..... lees meer

Santa Catalina.JPGSanta Catalina: een echte surferbestemming, maar wij maken de omweg er naartoe om een opdracht te vervullen.

Om in het kleine dorp van Santa Catalina te geraken moeten we vanuit Panama City de bus nemen tot Sona en daar overstappen. Slechts een paar bussen per dag doen het traject tussen Sona en Santa Catalina, maar wij verkiezen om 3u te wachten op de volgende en tevens laatste bus van de dag in plaats van een dure taxi te betalen. Om de wachtperiode te overbruggen gaan we een hapje eten in een lokaal restaurantje en daar worden we nog een keer geconfronteerd met de Panamese manier van toeristen benaderen. Wanneer we de rekening vragen blijken de prijzen net allemaal de lucht ingegaan te zijn en hetgene dat uithangt tegen de muur klopt niet meer. Jaja, dat zal wel, toeristenprijzen ja !

We kunnen best begrijpen dat deze mensen iets meer willen verdienen aan een toerist, hoewel we dat absoluut niet goedkeuren, ..... lees meer

Isla Boca Brava.JPGIsla Boca Brava: een klein eilandje met veel troeven. De 3.000 hectare zijn begroeid met een tropsiche woud, het is een thuisbasis voor de brulapen, er nesten zeeschildpadden en het is een waar vogelparadijs met zijn 280 verschillende soorten.

Om vanuit Santa Catalina naar Isla Boca Brave te geraken hebben we heel wat uren nodig en veel verschillend transport. Om 7u ’s morgens vertrekken we met de eerste bus naar Sona en daar kunnen we vrijwel direct overstappen op een bus naar Santiago. Daar toegekomen nemen we een taxi naar de andere busterminal en vertrekken zo verder met een bus richting David. Die luxebus zet ons af op het kruispunt naar Horconcitos en van daaruit is er geen openbaar vervoer meer. Slechts twee keer per dag rijdt er een busje naar Boca Chica van waaruit we de overzet moeten nemen naar Boca Brava en dat busje hebben we gemist.

De enige optie is een taxi betalen ..... lees meer

Boquete.JPGBoquete: een dorpje in een groene bergvallei waar de Caldera rivier een vijftal dagen geleden voor grote problemen zorgde.

Ook deze plek in de bergen ontsnapte niet aan de tropische storm die zijn doortocht maakte. Het waterpeil in de Caldera rivier bleef maar stijgen door de aanhoudende regens tot een overstroming ervoor zorgde dat 250 mensen zonder huis kwamen te zitten. Verschillende bruggen werden verwoest door het water en wanneer we een kijkje gaan nemen van op een andere brug die de watermassa wel overleefde zien we verschillende grote kranen aan het werk in de rivier en zien we verspreid langs het water boomstammen en grote takken liggen die werden meegesleurd. We kunnen ons moeilijk inbeelden hoe hoog het water moet gestaan hebben een kleine week geleden, de schade is alleszins aanzienlijk.

Boquete is in de toeristische sector gekend voor zijn buitenactiviteiten zoals wandelen, vooral bergtochten dan, ..... lees meer