verslagen

fotos

kosten

Golfito.JPGGolfito: na het slechte weer in Panama vluchten we naar Costa Rica in de hoop beter weer te vinden. Dat blijkt echter al zeker niet het geval te zijn in Golfito.

De grensformaliteiten verlopen zowel langs de Panamese als Costa Ricaanse kant heel erg vlot. Toch moet ik me weer een keer kwaad maken in een koppige douanebeambte. Ik vraag hem expliciet om dichtbij de andere stempels te stempelen aangezien onze paspoorten zo vol geraken, knalt hij hem daar toch wel midden in een grote open ruimte zeker. Ik kon wel ontploffen, zure vent ! Nadat ik me kwaad maak beseft hij blijkbaar wel dat ik de vraag niet zomaar stelde en zet hij de stempel in Dave zijn paspoort toch op een fatsoenlijke plek. Golfito is een dorpje langs de Golfo Dulce en speciaal van vorm. Zowat alles is gebouwd langs één lange baan waar langs de ene kant de jungle uitkomt naast de rijweg en langs de andere kant de Golfo Dulce ligt.

Alle huizen staan dus naast mekaar gebouwd en het dorp is één lange “pier” met ..... lees meer

Puntarenas.JPGOp de vlucht voor de hevige regens en donkere wolken: Panama hebben we vroegtijdig verlaten wegens het barslechte weer, maar Costa Rica brengt geen beterschap.

Vanuit Golfito bussen we rechtstreeks naar de hoofdstad San José, het enige dat we hier doen is overstappen op een bus naar Puntarenas. Hiermee zijn we alweer meer dan de helft van het land doorgereisd zonder te stoppen en opnieuw bevinden we ons aan de Stille Oceaan. Onderweg naar Puntarenas begon het weer er iets veelbelovender uit te zien, hoewel er in en boven de bergen nog dikke pakken donkere wolken hingen kwam de zon er op sommige plaatsen door en zagen we stukjes blauwe lucht. We kregen ook nog een fameuze wolkbreuk boven ons waardoor alle ramen van de bus toe moesten en we zaten te stikken van de hitte. Maar het leek of er beterschap op komst was, dus we hielden de moed erin. Na een lange dag van bijna 10u op de bus kwamen we bij goed weer toe in Puntarenas.

Deze keer konden we nog eens op ons ..... lees meer

Los Chiles.JPGLos Chiles: na twee weken te vlucht te zijn geweest voor het regenachtige weer keren we terug vanuit Nicaragua.

We nemen de grensovergang die je enkel met de boot kan doen en komen via San Carlos in Nicaragua binnengevaren in Los Chiles. Een hevige regenbui verwelkomt ons, maar die wordt gelukkig snel afgelost door de zon. Het was een mooie tochtje over de Rio Frio waarbij we het geluk hadden om al wat diertjes te zien onderweg. Nadat we opnieuw onze stempels gehaald hebben voor Costa Rica gaan we eerst een hapje eten. We zijn al op sinds 4u15 deze ochtend en hebben de tijd nog niet gehad om iets fatsoenlijk te knabbelen. Onze bedoeling is om vandaag nog door te reizen naar het ecologische reservaat van Cano Negro en van daaruit morgen nog een boottochtje te maken in de andere richting op de Rio Frio.

Maar nadat we ons informeren blijkt dat er op zondag geen bussen rijden in die richting waardoor we ..... lees meer

La Fortuna.JPGLa Fortuna en de Arenal vulkaan: een prachtige omgeving, al moeten de dikke, grijze wolken je wel de kans gunnen om een blik te werpen op het groene landschap.

Het is al late namiddag wanneer we La Fortuna binnenrijden. Dat het er toeristisch is valt ons gelijk op, zoveel restaurants, hotels en souvenirwinkels. Maar dat zorgt ook deels voor zijn charme, je kan hier op je gemak rondlopen en winkeltjes kijken, een hapje eten of een lekkere batida (verse fruitshake) drinken. We hebben een razende honger en zagen in de verte een bordje van Burger King hangen toen we aankwamen. Omdat we nu al zolang de typische casado’s eten, een schotel met rijst, bonen, een beetje sla en bv. kip, hebben we heel erg zin in iets anders. De toeristenrestaurants zijn iets te duur voor onze portemonnee dus kiezen wij voor een goeie burger met frietjes en het smaakte ons heerlijk.

Onderweg kwam er een straathond achter ons gelopen en hij zag er toch weer zo ongelofelijk lief uit en begon al direct ..... lees meer

Santa Elena.JPGSanta Elena (Monteverde): we glijden over de toppen van de bomen in het nevelwoud.

Bij aankomst in Santa Elena krijgen we gelijk kippenvel. We zitten in het centrale hooggebergte van het land en dat is duidelijk te voelen aan de temperatuur. Bij de kou komt later op de avond ook nog de nodige regen en op die moment besluiten we dat we hier niet al teveel tijd zullen doorbrengen. Het dorpje Santa Elena is heel erg klein, er is slechts één hoofdstraatje, maar toch heeft dit bergdorp heel wat te bieden. De hoofdattractie in deze omgeving zijn de twee nevelwouden en deze keer kiezen we ervoor om die niet te voet te verkennen, maar vanuit de lucht. Via de hostel boeken we een canopy tour en worden we de volgende ochtend al vroeg opgepikt.

We krijgen allemaal een klimgordel aan met de nodige gereedschappen, een helm op ons hoofd en speciale handschoenen waarmee je kan afremmen aan de ..... lees meer

Liberia.JPGLiberia: van het frisse nevelwoud naar de overdonderende hitte.

Het centrum van Liberia stelt niet veel voor. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de meeste toeristen hier enkel komen om op een andere bus over te stappen of als uitvalsbasis voor een bezoek aan de vulkaan Rincon de la Vieja. Dat laatste geldt ook voor ons, al zullen we nog een extra dagje geduld moeten hebben aangezien dat nationale park op maandag gesloten is. We staan op bij een stralende zon en even moeten we terug wennen aan de warme zonnestralen. Van zodra we de ventilator afzetten in onze kamer breekt het zweet uit en enkel een koude douche zorgt voor verkoeling. We doen alles dan ook heel rustig op het gemakje, halen iets te eten in de supermarkt en zetten ons met de laptop buiten op de houten banken in de tuin van de hostel.

We kunnen internetverbinding aftappen van een netwerk in de ..... lees meer

Quepos.JPGQuepos en Parque Nacional Manuel Antonio: dit wordt onze eerste echte topdag in Costa Rica. Dit is wat we ons hadden voorgesteld bij dit land, knappe stranden, natuur en veel dieren !

Met een klein hartje gaan we in Quepos op zoek naar een slaapplaats. We is vandaag 24 december en naar wat we ons lieten vertellen staat er een hele drukke periode aan te komen en zullen de meeste hotels volgeboekt zijn. Schuin over het busstation gaan we informeren in een hotelletje en daar hebben ze al direct plaats. Oef, die schrik is dus voor niets geweest. De meeste toeristen zullen misschien slapen zoeken in Manuel Antonio, maar aangezien het daar duurder zou zijn dan in Quepos besluiten wij hier te logeren. Wanneer we op Kerstdag buiten stappen ligt het centrum er dood en verlaten bij.

Alle winkels zijn toe en we vinden twee restaurantjes ..... lees meer

Cahuita.JPGCahuita wordt onze uitvalsbasis voor een wandeling door het gelijknamige nationaal park en een uitstap naar de mooie stranden aan Puerto Viejo en Manzanillo.

Wanneer we vertrekken uit Quepos laten we de Pacific Coast voorgoed achter ons, althans voor wat Costa Rica betreft. Aan de Caribische kust is het momenteel nog mooi weer en daar willen we nog wel het één en ander bezoeken voor we hier vertrekken, dus reizen we het mooie weer achterna. Dat wil zeggen dat we het land doorkruisen van de ene kust naar de andere en een hele dag onderweg zijn. In de hoofdstad San José stappen we over op een bus naar Cahuita en tijdens deze rit komen we langs het absolute bananenhoofdkwartier. Kilometers en kilometers rijden we langs gigantische bananenplantages en zien we dat de bananen rijpen aan de planten en ze allemaal al in blauwe zakken gewikkeld zijn.

Eens we de plantages voorbij zijn zien we het ene grote containerbedrijf na het andere, alle containers zijn gemaakt voor ..... lees meer

Tortuguero.JPGTortuguero: een afgelegen dorpje langs de Caribische kust dat enkel te bereiken is per boot over de rivier of al vliegend. Op deze rustige plek zetten wij het nieuwe jaar in.

Een hele dag zijn we onderweg geweest om in Tortuguero te geraken, daarvoor hadden we 4 busritten en een boottocht nodig. Deze laatste was thans een mooie afsluiter van een lange reisdag, de rivier is niet heel breed en gaat dwars door de bossen. De zon begint stilaan onder te gaan en we zien verschillende vogels die hun slaapplaats opzoeken. Bij aankomst in het dorpje worden we geholpen door een man uit het dorp die ons helpt zoeken naar een slaapplaats. Opnieuw geeft dat geen enkel probleem, er zijn immers geen massa’s toeristen die op deze plek Nieuwjaar willen vieren. Voor de man is dit de ideale manier om in contact te komen met nieuwe toeristen en zo zijn diensten als gids aan te bieden. Samen met een Zwitsers-Canadees koppel nemen we onze intrek in een hotel langs het strand.

De kamers zijn heel ..... lees meer

Montezuma.JPGMontezuma: een drukbezochte strandbestemming waar we voor het eerst serieuze problemen ondervinden om aan een bed te geraken.

Bij ons vertrek in Tortuguero draaiden we onze plannen nog maar eens lastminute om en doorkruisten we Costa Rica opnieuw van de Caribische kust naar de Pacific coast aan de andere kant van het land. Onze laatste dagen in het land brengen we liever door in het zonnetje op een strand dan zwetend in een stad. Omdat we een lange reisdag voor de boeg hadden kwamen we pas ’s avondslaat rond 20u toe in Montezuma. Dat het er druk was hadden we onderweg op de ferry al vernomen, maar dat was nog maar zachtjes uitgedrukt. We beginnen aan onze zoektocht naar een slaapplaats en het enige dat we horen of zien is “no vacancy”, “full”, “lleno” en dat blijft zo maar duren. Je voorkeur moet je op zo’n moment opzij schuiven, dan is het pakken wat er te pakken valt al blijkt dat de overschot te zijn.

Werkelijk elk mogelijk hotel of ..... lees meer

Alajuela.JPGAlajuela en Heredia: onze laatste twee dagen in het land willen we dichtbij de luchthaven doorbrengen zodat we in alle rust kunnen vertrekken. Dat laatste draaide uit in een paar wel zeer bewogen seconden, letterlijk !

Alajuela is de tweede grootste stad van Costa Rica maar geeft niet de indruk om een grootstad te zijn. Het is er vrij rustig waardoor je er op je gemak kan rondwandelen als is er weinig te zien en heeft de stad op zich weinig te bieden. We dwalen een beetje rond door de eenrichtingsstraten, gaan een kijkje nemen op het Parque Central met de daarnaast gelegen Cathedraal en eindigen uiteindelijk in een koffieshop. We zitten nog maar net op onze stoel wanneer de regen met emmers, bakken en tonnen uit de lucht valt.

Het is zo’n geweldige stortbui waarbij we zelfs op de derde rij tafels van het raam nog kletsnat worden. De wind blaast al het water ..... lees meer