verslagen

fotos

kosten

Peking 1.JPGPeking: de stad van de Olympische Spelen 2008

Je kan er niet naast kijken, in 2008 worden de Olympische Spelen georganiseerd in Peking en dat zal je geweten hebben. In de etalages van verschillende winkels hangt er reclame voor de Spelen, er zijn speciale winkels die niets anders dan gadgets in deze zin verkopen en ook de straatverkopers staan met dergelijke dingen te zwaaien.

Het doet ons deugd om na 8 dagen in de stilte van de woestijn te hebben geleefd in een stad als Peking terecht te komen.

Niettegenstaande Peking een gigantische stad is (zowat even groot als België), voelden we ons ..... lees meer

Peking 2.JPGOnze ontdekking van Peking: een gigantische stad, maar toch met een gezellig karakter.

Maandagnamiddag 10 september namen we de nachtbus van het grensdorp Erlien naar Peking. Oorspronkelijk wilden we dit traject afleggen met de trein, maar deze was volgeboekt en zo zouden we ten vroegste 3 dagen later kunnen vertrekken dus gokten we op de bus.

Omdat we nog maar een uurtje op Chinees grondgebied stonden hadden we de kans nog niet gehad om geld af te halen. Bij aankomst in het busstation kregen we te horen dat de eerstvolgende bus binnen 20 min. zou vertrekken, dus zetten onze mannen het op een spurten tot aan de dichtstbijzijnde geldautomaat. Terwijl de minuten wegtikten werden wij alsmaar zenuwachtiger bij de gedachte dat we de bus wel eens zouden kunnen missen.

Na 25 min. wachten ..... lees meer

Datong.JPGDatong: de stad die te midden van de steenkoolindustrie ligt.

Dat Datong een grauwe, grijze stad zou zijn omwille van de steenkoolindustrie is ons niet opgevallen. Onderweg zie je vanuit de trein inderdaad heel wat fabrieken en hopen steenkool, maar eens in het centrum van deze stad merk je hier niets meer van.

Het stationsplein is trouwens vrij gezellig en de rest van de stad is een bezoek waard. Ook hier weer heel wat eetgelegenheden, kledingwinkels, gezellige zijstraten met kraampjes,… De stad op zich is geen aanrader om te bezoeken, maar als je er dan toch bent hoef je niet in je hotelkamer te blijven zitten.

Datong ontving ons op 17 september met een flinke regenbui. ..... lees meer

Pingyao.JPGPingyao: het oude stadsgedeelte straalt rust, warmte, gezelligheid en romantiek uit.

Op donderdag 20 september kwamen we aan in Pingyao met de nachttrein. We hadden in Datong een hardsleeper geboekt en stelden tot onze verbazing vast dat de trein heel erg proper was en de bedden comfortabel genoeg om de nacht goed door te komen.

Het grote verschil met de treinen waarop we tot nog toe sliepen was de indeling van de coupés. Op de vorige treinen waren het steeds coupés met 4 bedden die afgesloten konden worden door een deur, in dit geval waren er telkens 6 bedden en was er geen scheiding tussen gang en coupés.

Wanneer ik me bijvoorbeeld volledig uitgestrekt in bed legde kwamen mijn voeten over de rand van het bed en lagen dus in de gang. ..... lees meer

Xian.JPGXi’an, de stad waar het achtste wereldwonder zich bevindt: het Terracottaleger.

Op zondagochtend 23 september kwamen we aan in Xi’an, alweer met de nachttrein. Ook deze rit is ons uitstekend bevallen zodat we fris en monter aan onze eerste dag konden beginnen.

Zoals steeds willen we ook nu eerst onze treintickets regelen om Xi’an te verlaten. We stappen naar het treinstation en lopen daar op een ander blank koppel dat ons weet te vertellen dat er geen tickets verkocht worden voor overmorgen, enkel voor de dag zelf en morgen.

Volgens onze reisgids is er een tourist information center vlakbij het station dus gaan we eerst daarnaar op zoek om al wat info bijeen te krijgen en te weten te komen waar we dan wel al een treinticket kunnen boeken ..... lees meer

Chengdu.JPGChengdu is een stad waar we naar uit hebben gekeken om een bezoek te brengen aan de reuzepanda’s.

Na alweer een comfortabele treinreis komen we op woensdag 26 september aan in Chengdu. Onze guesthouse hadden we op voorhand gereserveerd via e-mail en dus werden we ook deze keer opgepikt aan het treinstation.

Toch heel erg handig om op deze manier te werken, je reserveert per mail en krijgt ook zo een gratis pick-up aan het station, daarna kan je nog beslissen of je het hostel neemt of niet. Wat ons onmiddellijk opviel was de luchtvochtigheid in deze stad. Dat merkten we later nog eens zo hard toen ons wasgoed na 12u nog steeds niet droog was.

Bovendien hadden we ook niet zo’n goed weer tijdens ons 3-daags verblijf in deze stad. De tweede avond kon je wel echt spreken van ‘showers’, we werden door een taxi bijna voor de deur ..... lees meer

trein chengdu_lhasa.JPGHet verloop van de treinreis van Chengdu tot Lhasa in Tibet.

Zoals reeds kort aangehaald in ons verslag van Chengdu boekten we 2 kaartjes voor een hard seat op trein T22 met bestemming Lhasa.

Met de Nationale feestdag in het vooruitzicht hadden we niet veel keuze, tenzij we meer dan een week wilden wachten op een hardsleeper. Een softsleeper was ook een optie, maar dat geld hadden wij er niet voor over.

Daarbovenop kwam nog eens het probleem dat ons visum op zijn einde liep en we Tibet binnen de 12 dagen uit moeten zijn, dus wachten op een comfortabelere plaats op de volgende trein was geen optie.

Omdat we na heel wat opzoekwerk nog steeds geen raad wisten omtrent het ‘permit-gedoe’ ..... lees meer

Lhasa: de hoofdstad van Tibet ligt op een hoogte van 3.700 m en is omgeven door hoge bergen.

Na 44u treinen komen we op zondagavond 30 september aan in Lhasa. We zoeken zo snel mogelijk een slaapplaats en komen terecht in het Yak hotel. Omdat we nu wel nood hebben aan een goeie nachtrust boeken we een kamer met dubbel bed maar zonder badkamer. Nadeel is wel dat de badkamer aan de andere kant van het gebouw ligt en we een aantal gangen moeten doorwandelen, trap op en trap af om in de gemeenschappelijke badkamer te komen. Na een heerlijk nachtje slapen schakelen we de volgende dagen over naar de dorm in hetzelfde hotel. Deze heeft 4 bedden, de kamer is nieuwer dan onze vorige, heel erg proper en de badkamer is vlak aan de overkant. We hadden dan ook nog eens het geluk om deze kamer voor 4 een nacht voor ons alleen te hebben aangezien er geen andere gasten incheckten.

De ochtend nadat we aankwamen merken we goed dat we ons op 3.700 m bevinden. Dave heeft last van een druk in zijn hoofd en de minste inspanning zorgt voor ademtekort. Daarbovenop ..... lees meer

Trekking Tibet.JPGReis doorheen het mooie Tibet in een 5-daagse trekking.

In Lhasa boekten we een trekking die ons vanuit Lhasa naar Tingri zou brengen, een dorp niet heel ver van de Nepalese grens.

Een Frans koppel kreeg ons zover om samen met hen en nog 2 Franse meisjes op trekking te vertrekken. Zo hadden alles al besproken met het reisbureau, we moesten ons gewoon bij de groep voegen. Nadat we na een beetje twijfel besloten om met hen mee te gaan, zoals we ook reeds vertelden in ons vorig verslag van Lhasa, bleek er nog een Engelse vrouw geïnteresseerd en ook zij ging mee. Op het ogenblik dat we het voorschot betalen komen er 2 Belgische jongens binnen met een Chinees meisje, ook zij blijken geïnteresseerd en besluiten onze groep te vergroten.

Als je doorheen Tibet wil reizen heb je daarvoor een permit nodig, afhankelijk van ..... lees meer