verslagen

fotos

kosten

Aterthon.JPGDe Atherton Tablelands en omgeving: na een aantal dagen kilometers vreten is het opnieuw tijd om uitstapjes te maken.

Na een nachtje op een parking tussen de roadtrains zijn we alweer vroeg op weg, we willen vandaag toch al iets gezien krijgen van de omgeving. Een blinkende, zwarte slang ontsnapt nog net aan de wielen van onze Joss. Dave remt net op tijd af wanneer de slang vanuit het gras de weg komt opgekropen en gelukkig snel terugdraait. Ze was ons zelfs te snel af om een foto te kunnen nemen. Het laatste, kleine outback dorpje dat we tegenkomen op onze weg is Mount Surprise met niet minder dan 65 inwoners ! Het kerkhof dat naast de kant van de hoofdweg ligt is navenant en in die zin zelfs schattig. Het eerste bezoek dat we na dagen afleggen is in het Undara Volcanic national park. De naam zorgde bij ons voor hoge verwachtingen, maar dat viel nogal tegen.

Je kon er wel een aantal wandelingen maken, maar ..... lees meer

Daintree NP.JPGDaintree National Park van Mossman tot Cape Tribulation: in Azië maakten we al verschillende jungletreks, maar het regenwoud dat we hier te zien krijgen is ronduit prachtig.

Het eerste deel van het Daintree NP dat we bezoeken is Mossman Gorge, een prachtig stukje natuur. De parking staat behoorlijk vol wanneer we toekomen en in dit seizoen is dat een rariteit. Gelukkig kiezen de meeste mensen voor de korte wandeling of een duik in de Mossman rivier zodat wij het echte regenwoud bijna volledig voor onszelf hebben. Zo hebben we het graag, lekker rustig zodat we enkel de geluiden van de natuur horen en misschien ook wat tropische dieren kunnen spotten.

Na een uitzicht over de Mossman rivier die behoorlijk wild is door de regen van de afgelopen dagen en waarschijnlijk wel weken gaan we ..... lees meer

kasuaris.JPGVan Port Douglas tot Townsville: een hele afstand waarbij we telkens een aantal korte tussenstops maken en gaan cityhoppen.

Het is avond wanneer we vanuit Daintree in Port Douglas aankomen en deze keer hebben we niet veel zin om ons een plaatsje in “het wild” te zoeken. Overal onderweg kwamen we al borden tegen met verboden kamperen, hier zijn ze blijkbaar goed voorbereid. Er staan ook boetes op het wildkamperen en dus riskeren we dat liever niet. Bovendien hebben we nood aan een goeie en vooral wat langere nachtrust en daarvoor staan we op een camping ideaal. Het is intussen al meer dan een week geleden dat we nog op een camping sliepen en de luxe van douches en toiletten binnen bereik zijn ook meer dan welkom. Het is nog maar 6u30 wanneer we al met onze ogen open liggen, dat vroeg opstaan went dus wel erg snel.

We maken ons op het gemak klaar, werken nog een beetje op de laptop en nemen een laat ontbijt. Daarna ..... lees meer

Eungella NP.JPGEungella National Park: de voornaamste reden waarom we naar hier afzakken is de platypus of het vogelbekdier. Dit beestje vind je enkel in Australië en dit park staat erom bekend één van de thuisbases te zijn.

Eungella heeft het oudste en de grootste strook subtropisch regenwoud uit heel Australië dat ruim geschat 30.000 jaar oud is. Onderweg hiernaartoe rijden we langs grote plantages van mangobomen, deze vervangen de ontelbare oppervlaktes van suikerriet dat dagenlang het straatbeeld sierde. Dat suikerriet wordt binnenkort geoogst en dat gebeurt met wagons waarin de stengels geladen worden. Naast de rijweg zijn er dan ook overal treinsporen waarlangs het vervoer zal gebeuren. Omdat we deze ochtend op ons gemak uit Airlie Beach vertrokken komen we in de late namiddag toe in Eungella.

Het steile, bochtige weg brengt je naar ..... lees meer

Airlie Beach.JPGICEBERG is de naam van het zeiljacht waarmee we een 2-daagse tocht maakten doorheen de eilanden van de Whitsundays.

Airlie Beach is de uitvalsbasis voor een cruise doorheen de Whitsundays. Het aanbod van dit soort trips is onwaarschijnlijk groot en varieert van dagtrips tot 3-daagse uitstappen en zelfs langer. De prijskaartjes die eraan vasthangen zijn behoorlijk en een dikke merci gaat hierbij uit aan al diegenen die ons tot nu toe sponsorden. Die centjes hebben we geïnvesteerd in een geweldige zeiltrip. De middag dat we toekwamen in Airlie Beach liepen we heel wat kantoren af op zoek naar de juiste boot, we wilden een ontspannen uitstap maken en dus niet op een partyboat terechtkomen vol feestende backpackers. Al snel lieten we ons oog vallen op de mooie Iceberg, tot we even later een aanbieding zagen voor een prachtige catamaran waar slechts 8 mensen aan boord kunnen.

Die zou morgen uitvaren en ..... lees meer

Town 1770.JPGTown of 1770: dit piepklein dorpje werd genoemd naar het jaartal dat James Cook voor het eerst voet aan wal zette op deze plek.

We hebben intussen al heel wat gezien in de staat Queensland, maar het kwam er nog altijd niet van om te gaan snorkelen in het Great Barrier Reef. Dat is de reden waarom we afzakken naar dit kleine dorpje, van hieruit boeken we een trip naar de Lady Musgrave Lagoon. Nog nooit hebben we zo snel een beslissing genomen, het is bijna sluitingstijd wanneer we het dorp binnenrijden en we willen morgen nog gaan trippen. Gelukkig is het hier zo klein en zijn er amper 2 kantoortjes waar je dergelijke trips kan boeken, die dan ook nog eens over mekaar liggen en waarvan er al één gesloten was, waardoor de knoop snel was doorgehakt en onze portemonnee op een paar minuten leeg was.

We hadden graag Fitzroy Reef Lagoon gedaan, maar het is al 10 maanden geleden dat die boot nog uitgevaren is, vandaar ..... lees meer

Fraser Island.JPGFraser Island: het grootste zandeiland ter wereld waar wonderwel subtropisch regenwoud groeit op de zanderige ondergrond.

In Hervey Bay boekten we onze uitstap naar dit fantastische eiland. Tot onze grote verbazing was het niet gemakkelijk een kantoor te vinden om de uitstap te boeken. We kwamen toe op zondagnamiddag en vele winkels en toeristinfo centers bleken gesloten. We zagen een aantal gewone winkels waaronder een supermarkt en outdoorwinkel waar je een trip kon boeken, maar uitleg hoef je dan niet te verwachten. Uiteindelijk boekten we via een backpackers hostel nadat we zelf de verschillende folders vergeleken. Ze bieden allemaal zowat hetzelfde aan, toch zijn er soms kleine verschillen en dat ook in prijs. We beslisten om voor één dag naar Fraser Island te gaan en dus geen overnachting te nemen.

De weersvoorspellingen voor de komende dagen waren niet erg rooskleurig en we wilde een deel van deze ..... lees meer

Maryborough.JPGMaryborough, Tin Can Bay en dan verder via de Mary Valley Scenic Drive naar de Glass House Mountains: op ontdekking in het rustigere, minder toeristische Australië.

Maryborough, gelegen aan de Mary River, bestaat sinds 1847 en is één van de oudste steden uit Queensland. Langs de haven van dit stadje kwamen velen zich settelen tussen 1859 en 1901 en om die reden zijn er hier nog vele oude gebouwen terug te vinden. In het infocenter haalden we onze brochure waarmee we een rondwandeling maakten langs de mooie gerestaureerde gebouwen van de stad. We begonnen in Richmond Street waar een standbeeld van Mary Poppins op de hoek van de straat staat, naast het geboortehuis van haar auteur. Maryborough is heel trots op P.L. Travers, de vrouw die Mary Poppins bedacht en in dit stadje geboren werd. We wandelden verder langs het Heritage Center naar het postgebouw en het knappe post office hotel dat ook een café is.

Het korte bezoek aan dit stadje sloten we af met ..... lees meer

Brisbane.JPGBrisbane en omgeving: na een lange tijd komen we nog een keer in een grote stad, de hoofdstad van de staat Queensland.

Wat een drukte op de autosnelweg richting Brisbane, dat zijn we tot hiertoe nog niet gewoon geweest in Australië. Overal waren de wegen rustig, maar hier is het bijna file rijden. Ook een grote verandering zijn de 3 en zelfs 4-vaksbanen, nog nergens gezien in Australië tot hier. We volgen de pijlen en komen in Brisbane centrum terecht. Daar parkeren we ons om snel wat info in te winnen in het infocenter, lang moet je hier niet blijven staan aan 3,20$ per uur. Nadien gaan we op zoek naar een goedkopere parking, niet gemakkelijk met een camper die 2,65m hoog is want bijna overal zijn het ondergrondse parkings waar wij niet onder geraken. Frustrerend om in zo’n stad naar een goeie parkeerplaats te zoeken. Zelfs wanneer je denkt vrij ver uit het centrum te zitten moet je nog betalen.

Eindelijk denken ..... lees meer

Lamington NP.JPGLamington National Park: één van de drukst bezochte parken door de locals. Alweer een prachtig stukje natuur in het Australische hinterland.

Een erg bochtige 30km lange bergrit brengt ons naar de ingang van dit park, onderweg hebben we mooie uitzichten over de groene valleien. Het deel van het nationaal park dat wij bezoeken heet de Green Moutains en is zijn naam meer dan waard. Op de parking staan al tientallen auto’s, we zullen vandaag niet alleen zijn om te wandelen. We beginnen met de Treetop Walk die druk bezocht wordt, hier wandel je op ongeveer 20m hoogte tussen de boomtoppen. In één van de grote, dikke bomen werd een platform gemaakt waar je langs een ladder kan inklimmen zodat je een wijd uitzicht hebt over de omgeving. We ergeren ons aan de families die roepend en luidkeels door de bossen lopen, wij hebben niet liever dan rust in zo’n omgeving.

Na een late lunch beginnen we aan een tweede wandeling in dit park, in ..... lees meer