verslagen

fotos

kosten

Mount Warning.JPGMount Warning: deze berg was ooit het bruisende hart van een vulkaan die 20 miljoen jaar geleden uitbarstte . Die immense vulkaan was twee keer zo groot als de berg die vandaag overgebleven is en spuwde lava uit over duizenden vierkante kilometer.

Deze ochtend staken we de grens over met New South Wales, de laatste staat die wij zullen bezoeken in Australië. Vandaag stellen we ons voor een uitdaging: de beklimming van de 1.156m hoge Mount Warning. De oorspronkelijke naam die gegeven werd door de Aboriginals is Wollumbin en betekent wolkenvanger. De top van de berg is de plaats waar de zonnestralen het Australische vasteland ‘s ochtends voor het eerst raken. De wandeling naar de top is een steile 4,4km waarvan het laatste stuk bijna horizontaal moet geklommen worden, we hebben er zin in.

De hele tocht wandelen we opnieuw door mooi tropisch regenwoud. Ook vandaag ..... lees meer

Byron Bay.JPGByron Bay – Iluka en de Waterfall Way: een aantal kortere stops na mekaar maar daarom niet minder indrukwekkend.

We beginnen de dag in Byron Bay, het lijkt ons een erg gezellig kustdorpje en vooral erg toeristisch. We parkeren ons op de gratis parking en wandelen richting het strand. Vandaag is de ideale dag om aan het strand te vertoeven, de laatste dagen waren behoorlijk frisser en er stond een koude wind. Vandaag brandt de zon volop en het doet deugd om bij zo’n temperaturen langs het strand te lopen. Het resultaat kan je al raden: allebei een verbrand gezicht en mijn neus staat weer mooi rood. Na de eerste kilometers langs het lange zandstrand nemen we het wandelpad dat naar de vuurtoren leidt. Dit mooie en vooral oude witte gebouw dat dateert uit 1901 staat op het meest oostelijke punt van het Australische vasteland.

Het is een hele klim om er te geraken maar het uitzicht over Cape Byron ..... lees meer

Port Macquarie.JPGWe vervolgen onze weg richting Port Macquarie voor een bezoek aan het koalahospitaal, de dag erna volgen we de Lakes Way door het Myall Lakes National Park.

We worden ’s morgens wakker in de regen en maken ons op het gemak klaar, het heeft geen zin om een hele dag in de regen te gaan lopen. Onderweg naar Port Macquarie stoppen we bij Fredo Pies, hier worden dagelijks minstens 50 verschillende pies aangeboden en dat moeten we proberen. Dave kiest één met beef en mushrooms, ik proef er één met kip, groentjes en curry. We lieten het ons heerlijk smaken, een lekkere krokante bladerdeeg met een hartige vulling. Als ontbijt kan je hier ook zoete pies krijgen, dat houden we voor een volgende keer. Wanneer we Port binnenrijden regent het nog steeds, gelukkig hebben we voor vandaag niet al teveel gepland. Eerst gaan we inkopen doen want morgen is het een feestdag, Anzac Day ter herinnering van de oorlogsslachtoffers, en dan zijn de winkels gesloten.

Daarna wandelen we langs de kustlijn van het stadje ..... lees meer

Port Stephens.JPGPort Stephens: na een aantal dagen van grijs regenweer krijgen we vandaag een extra portie zonneschijn en een stralend blauwe hemel.

Om 6u zijn we alweer uit de veren, het belooft een mooie dag te worden vandaag. We rijden naar Nelson Bay, van daaruit heb je een perfect zicht over de baai van Port Stephens. Deze plaats is immers gekend als zijnde de “dolfijnen hoofdstad van Australië”, zo’n 100 bottlenose doflijnen leven in de haven van Port Stephens en elke ochtend zwemmen zij naar zee. We starten onze dag met een wandeling langs de stranden, de verrekijker in de hand om op zoek te gaan naar bovenkomende ruggen. Al snel blijkt dat het vergeefse moeite is, door de hevige regen van de afgelopen dagen is het water erg bruin en vervuild en daarin zwemmen dolfijnen niet graag. We hebben er dan toch een mooie ochtendwandeling opzitten.

Na het ontbijt rijden we naar Shoal Bay voor een uitkijkpunt van op Tomaree Head, dit ..... lees meer

Hunter Valley.JPGIn Newcastle bezoeken we een dierenreservaat, daarna rijden we door Hunter Valley naar Windsor waar we overnachten.

Newcastle stad rijden we gewoon door, het is een erg grote stad in vergelijk met wat we hier gewoon zijn. Het is nog te vroeg en te koud om aan het strand te gaan liggen dus rijden we 6km buiten de stad naar het Blackbutt Reserve. Hier zitten koala’s, wombats, emoes, kangoeroes en heel wat vogelsoorten. Aangezien het niet gemakkelijk is om deze dieren in het wild te zien gaan we op deze manier naar hen op zoek. Daar aangekomen is het toch iets helemaal anders dan wat we verwacht hadden. We veronderstelden in een groot domein terecht te komen waar al deze dieren vrij rondlopen en je in die zin toch naar hen op zoek moest gaan. Blijkt dat ze allemaal vastzitten in een afgebakend stukje van het park dat dan ook nog eens klein uitvalt.

Door een storm die vorig jaar in deze regio passeerde zijn veel ..... lees meer

Blue Mountains.JPGThe Blue Mountains: deze mooie regio wordt zo genoemd omdat er constant een blauwe waas hangt die afkomstig is van de verdamping van de oliedeeltjes van de eucalyptusbomen.

Na een koude nacht, gelukkig hadden we drie slaapzakken als dekens over ons gelegd, stonden we ’s morgens op met het zonnetje. Het was amper 1° om 6u30 maar gelukkig was de ijzige wind van gisteren gaan liggen. Het belooft dus een erg mooie dag te worden, koud maar met een hartverwarmend zonnetje.  Onze tocht door de Blue Mountains begonnen we in het dorpje Mount Victoria en dat dan nog eens aan Mount York Lookout. Van hieruit hadden we knappe vergezichten over de omgeving, hoewel het nog niet de echte blue mountains waren zoals we ze verwacht hadden.

Van op dit punt wandelen we naar beneden in de vallei, daar liggen de ..... lees meer

Kangaroo Valley.JPGKangaroo Valley: dit is de ideale plek om te ontspannen en even weg te zijn van alle drukte.

In het reisverslag van onze vrienden Tania en Tony die hier een aantal maanden geleden rondreisden lazen we over een gratis camping waar ’s avonds de wombats van het verse gras komen eten. De kans om die dikke beertjes in het wild te zien wilden we uiteraard niet laten liggen, dus na onze dagen in de blue mountains zakten we af naar dit kleine dorp. Aangezien de wombats nachtdieren zijn hadden we niet verwacht om hen al te zien rondstappen op de grasvelden toen we rond 16u30 toekwamen. Ons geduld werd dus niet langer op de proef gesteld, Dave zette de camper aan de kant zodat we direct dichterbij konden gaan kijken. De dieren zijn nogal schuchter, van zodra je een stapje te dicht zet knorren ze luid en lopen weg. Als je ze wil benaderen moet je dat heel stil en rustig doen.

Een eindje verder zagen we ..... lees meer

Grand Pacific Drive.JPGVoordat we doorreizen naar onze definitieve eindhalte in Australië genieten we van stralend herfstweer langs de kust.

Nu we de wombats en de kangoeroes achter ons hebben gelaten rijden we naar Jervis Bay. Hier ligt Hyams Beach wat officieel één van de witste zandstranden heeft ter wereld, dat moeten we even checken. Er staat een fris windje maar de zon schijnt heerlijk warm op je gezicht, een strandwandeling is zalig met dit weer. Hyams Beach is niet zo heel lang, maar het is er inderdaad mooi. We zouden niet durven zeggen dat dit één van de knapste stranden is die we al gezien hebben, maar wit was het er in elk geval. De volgende dag rijden we naar Kiama, een dorpje dat bekend is om zijn blowhole. Onder de vuurtoren ligt een grote rotsformatie met in het midden een fameus gat. Door dit gat spuit het water metershoog de lucht in, bij grote golven kan dit tot 60m zijn.

We stonden al een tijdje naar beneden te kijken in het gat, wachtend ..... lees meer

Sydney.JPGSydney: een mooie afsluiter van een geweldige trip door het mooie Australië.

Omdat we geen zin hebben om schandalige prijzen te betalen voor een camping in Sydney nemen we een plekje in op een rest area langs de autosnelweg. Deze ligt trouwens heel erg mooi langs een groot meer en veel hinder van het verkeer hebben we hier niet. Nadat we eindelijk beslist hebben wat we willen doen op onze eerste dag in deze stad gaan we op weg naar Palm Beach. We zijn nog niet toe aan het stadsleven en willen nog een beetje uitbollen in een rustige omgeving. In kilometers is de rit niet zo heel ver, maar door het drukke verkeer en de vele stoplichten lijkt het eeuwen te duren voor we op onze bestemming geraken. Het dorpje Palm Beach is erg idyllisch, een mooie kustlijn met een bruin zandstrand en huizen die gelegen zijn op de bergflanken.

De reden waarom we naar hier afzakken is het ..... lees meer

Afsluiter.JPGAustralië: de feiten ! Nooit voorheen maakte ik een extra verslag, dit land verdient voor ons bijkomende aandacht.

Voor we hier toekwamen hadden we er echt zin in en waren we al een tijdje aan het aftellen. Na twee maanden kunnen we zeggen dat het onze grote verwachtingen zelfs nog overtroffen heeft. Wat een geweldig knap land ! Hier heb je gewoon alles: van de groenste regenwouden tot de enorme droogte in de outback, helderblauwe zee en witte zandstranden, bergen en uitgestrekte bossen,… Wat we hier te zien kregen zullen we nooit vergeten, dit land heeft een bijzondere indruk nagelaten. Waar we ook versteld van stonden is de verscheidenheid aan dieren die we te zien kregen. De beste tijd daarvoor is ’s ochtendsvroeg, tegen de middag wordt het te warm en kruipen de dieren ergens weg.

Ook tijdens de wandelingen hadden we ’s morgens het meeste kans om dieren te zien, nog voor alle andere toeristen ..... lees meer