Verslag Signapore

Singapore: we komen terug in een stukje Westerse wereld en even moeten we ons terug aanpassen.

Na een kort vluchtje komen we toe in de moderne luchthaven van Singapore. Van hieruit nemen we de metro naar het stadscentrum en gaan we op zoek naar ons hotel.

Dit hebben we slechts een aantal dagen geleden geboekt en we hadden geluk dat we nog een betaalbare kamer vonden. Heel wat guesthouses en hotels waren volgeboekt, dat had waarschijnlijk ook alles te maken met het Chinese Nieuwjaar dat op dezelfde dag gevierd wordt als Tet in Vietnam.

We stappen nog maar net het metrogebouw buiten en worden al bijna aangereden door een auto. We zijn het inmiddels niet meer gewoon dat auto’s links rijden en stonden naar de verkeerde kant te kijken. Hier zijn het trouwens opnieuw auto’s die het verkeer domineren, dat is toch even aanpassen na al die weken van druk brommerverkeer. We zijn het inmiddels gewend om de straat gewoon over te steken al zigzaggend tussen de brommers en het doet raar om opnieuw te moeten wachten voor een rood verkeerslicht. Hier is het dus niet langer de gewoonte om gewoon over te lopen en houden de mensen zich toch min of meer aan de verkeersregels. Bovendien is er terug sprake van hoffelijkheid in het verkeer. Er wordt vrijwel niet getoeterd en auto’s stoppen om voetgangers over te laten aan zebrapaden !! Wat een luxe.

Het is een wereld van verschil om na al die maanden Azië in een stad als Singapore terecht te komen. Je waant je hier eerder in een knappe Europese stad dan een stad midden in Azië. De straten bestaan uit brede boulevards, maar er zijn hier evengoed kleinere, gezellige straatjes die allen even proper zijn. Wat wij al lang niet meer gewend zijn is drinkbaar kraantjeswater, erg handig dat je geen flessen water moet voorzien om je mond te spoelen na het tandenpoetsen.

Ook erg typerend zijn de enorme shoppingmalls, Wijnegem shopping center is er niets tegen. De meest moderne complexen op een rij, onwaarschijnlijk hoeveel je er hier vindt. Orchard Road is de bekendste straat waar je vrijwel niets anders tegenkomt dan heuse shopping centers.

Ook aan de esplanade zijn er een hele hoop shoppings en het speciale daaraan is dat er velen met elkaar verbonden zijn door ondergrondse gangen. Zo kan je ook ineens naar het ondergronds metrostation geraken zonder drukke boulevards te moeten kruisen. Een goeie manier om het drukke verkeer te vermijden, zo wandelden we een keer twintig minuten onder de grond en van het ene shopping naar het andere zonder een straat te moeten oversteken.

Het nadeel in deze shopping centers en tevens ook in de metro is de airco die enorm koud staat. Je krijgt er kippenvel van als je binnenkomt en wanneer je terug buiten stapt breekt het zweet onmiddellijk uit. We vragen ons af hoeveel geld er wel niet gespendeerd wordt om deze vriestemperaturen te bereiken.

Singapore is erg multicultureel, heel wat verschillende nationaliteiten en godsdiensten leven hier samen. Deze zijn terug te vinden in hun eigen wijken en ze geven allemaal een speciale kleur en sfeer aan hun stukje van de stad. We bezochten drie etnische wijken: Little India, Chinatown en de Moslimwijk. Telkens aten we in één van de vele restaurantjes een hapje uit de plaatselijke keuken. De andere dagen aten we in een foodcourt, ook iets dat je in deze stad erg veel terugvindt. Het leven is hier al niet goedkoop, dus ook op restaurant gaan is duur. Een betaalbare oplossing daarvoor zijn de foodcenters of foodcourts waar verschillende kraampjes zijn opgesteld in een grote ruimte en je overal apart iets lekkers kan bestellen.

Opvallend aanwezig in de cafés en restaurants is Stella Artois en Hoegaerden, de mensen zijn er hier blijkbaar zot van en drinken pinten van een halve liter.

We genoten van een zalige nacht in onze hotelkamer, ook dat zijn we lang niet meer gewend. Een goed bed met echte en propere lakens. Een kamer die elke dag gepoetst wordt en je bed dat elke dag wordt opgedekt. Ook heel tof is dat we elke dag een koffietje kunnen drinken op de kamer met een koekje erbij. Er staat een waterkoker en we krijgen zakjes instant koffie.

Het was voor ons een zaligheid om in een goei bed te kunnen kruipen en nog wat tv te kijken met een kop koffie in je handen.

Op onze eerste dag reden we met de metro naar Little India. Op de luchthaven hadden we ons een herlaadbare metrokaart gekocht en daar maakten we absoluut gebruik van.

De straten lagen er opvallend rustig bij en vele winkels waren nog gesloten. Dat kwam door het Chinese Nieuwjaar dat hier ook gevierd wordt en waaraan een aantal dagen vakantie gekoppeld zijn, zelfs in deze wijken blijkbaar.

We wandelen door de kleine straten met kleurrijke gebouwen. Even voelen we ons opnieuw in India, zeker met het constante gestaar van de mannen.

Op de middag gaan we een hapje Indisch eten in een foudcourt. Het smaakt ons heerlijk, de Indische keuken hoort sinds kort tot één van onze favorieten.

We bezoeken een populaire hindoe tempel in deze wijk er daar blijkt één of andere ceremonie aan de gang. Mannen en vrouwen staan in rijen aan te schuiven en krijgen iets te eten in hun handen gelegd. Het is er heel erg druk en we blijven dan ook niet te lang zodat we niet in de weg lopen. Daarna lopen we nog langs de oudste tempel uit de buurt waarna we deze wijk achter ons laten.

We wilden de shoppingsferen gaan opsnuiven op Orchard Road, maar ook daar zijn bijna alle winkels nog gesloten. We komen voorbij een grote poort waar veel mensen staan aan te schuiven. Blijkbaar hebben we toch nog een beetje geluk vandaag en is het presidentieel paleis opengesteld voor het publiek, dit gebeurt slechts een paar keer per jaar op bepaalde feestdagen.

We zetten ons in de rij voor een bezoekje aan het Istana. Een groot domein waarbinnen zich het paleis bevindt. Dat is op zich niet heel speciaal, een groot wit gebouw dat we enkel langs de buitenkant bekeken. De tuinen er rond zijn enorm en we zien verschillende golfholes. Half Singapore heeft zich hier precies verzameld dus houden wij het niet al te lang uit.

Na dit toch wel enigszins speciaal bezoek nemen we de metro verder naar Chinatown. Alweer een wirwar van gezellige, smalle straatjes die uiteraard versierd zijn met de typische rode lampions. Hier bezoeken we de Buddha Touth Relic Temple, een knap gebouw dat vier verdiepingen telt. Dit is de knapste tempel die we de afgelopen maanden gezien hebben. Met een lift kan je de verschillende etages bezoeken die zijn ingericht als museum, tentoonstellingszaal, een verdieping die geweid is aan de tand van de heilige boeddha en de dakverdieping met het paviljoen van duizend boeddha’s.

Ook hier was, naar aanleiding van het Chinese Nieuwjaar, een ceremonie bezig. In de grote zaal van de benedenverdieping zaten drie monniken op een rij en zegenden de gelovigen om hen een voorspoedig jaar te wensen, dat van de rat.

Erg onder de indruk stapten we hier terug naar buiten en bezochten kort nog een aantal straatjes uit de wijk. We aten deze avond in de Chinese foodcourt, maar smaken deed het ons niet. De noodles kregen we goed binnen, maar de bijhorende visballen en andere rare vleesballen in een watersoepje lieten we toch maar links liggen.

De eerste avond sloten we af met een wandeling langs de esplanade. De grote gebouwen zorgden voor een knappe skyline zo in het donker. We stapten langs de restaurantjes aan de waterkant en kwamen in een mensenmassa terecht. De laatste vakantiedag was half Singapore hier te vinden, er stond een soort van kermis opgesteld met tientallen bijhorende kraampjes.

Onze tweede dag startten we met een bezoek aan de moslimwijk en we liepen direct op een knappe moskee. Een bezoekje is er in dit geval niet bij, dus namen we een aantal foto’s en gingen verder. In de belangrijkste straat uit deze wijk, Arab street, vind je heel wat kledingmakers en tapijtwinkels. Zo’n typische dingen maken het eens zo plezant om hier rond te lopen. We vonden er een smal en gezellig winkelstraatje en stopten daar voor de lunch, een kebab in dit geval.

Deze wijk is de kleinste van diegenen die we bezochten en dus waren we vrij snel rond.

We wagen opnieuw onze kans in de shoppingstraat want vandaag zijn alle winkels terug geopend. We lopen een aantal kanjers binnen en buiten, maar aangezien we niet van plan zijn iets te kopen is de leut er hier snel af.

Nu we de kans hebben om nog een keer Mc Donald’s te eten profiteren we ervan. Dat is iets wat we thuis amper doen, maar hier smaakt het echt goed na maanden rijst en noodles. Bovendien komt dat goed uit, want vanavond gaan we op nightsafari en we moeten op tijd de metro nemen naar de andere kant van de stad.

Wanneer we het metrostation buitenkomen staat er al een standje van de nightsafari en we kunnen onmiddellijk onze tickets kopen en krijgen daarbij gratis vervoer naar het park, handig.

We komen toe en zijn blijkbaar niet de enigen, het lijkt hier wel een massabijeenkomst. Dit is natuurlijk niet voor niets de eerste zoo ter wereld waar je wilde dieren kan bekijken na zonsondergang, de formule kent een groot succes.

Het park is heel erg groot en we nemen een treintje dat ons door de verschillende gebieden rijdt. Hier zien we dieren die we in nog geen enkele andere zoo zagen. Ze zitten niet in kooien, maar lopen los in hun eigen domein. Dat is afgebakend met elektrisch geladen draden voor sommige diersoorten, anderen lopen vrij rond.

Het hele park is heel groen, je hebt eerder de indruk in de vrije natuur rond te rijden dan in een zoo. Dat maakt het hele concept zo speciaal en anders dan een gewone dierentuin. Foto’s konden we amper maken omdat we geen flits mogen gebruiken, zo zouden de dieren teveel gestoord worden. Tijdens de treinrit kan je uitstappen en een wandeling maken. Er zijn verschillende trails die je kan doen en ze leiden je over aangelegde wegen langs de perken waar de dieren zitten.

Dit bezoek vonden we absoluut de moeite waard.

Op onze laatste dag nemen we de metro naar één van de shoppingcenters waar we ons ontbijt gaan halen in een bakkerij. Onze broodjes en donuts nemen we mee naar de esplanade en we ontbijten langs de waterkant.

Daarna stappen we opnieuw op de metro richting Sentosa.

Sentosa is een heus attractiepark dat op een eiland ligt. Aan de metrohalte staat er ook in dit geval een kiosk waar je je toegangskaartjes al kan kopen en gratis de bus kan nemen.

Het domein van Sentosa bestaat uit een hele boel attracties die je allemaal afzonderlijk moet betalen en goedkoop zijn ze niet. Verder zijn er twee mooie stranden waarbij je zicht hebt op de Straat van Singapore waar er heel wat grote vrachtschepen varen. Dit eiland is tevens het meest zuidelijke punt van het Aziatische vasteland.

In het midden van het eiland is de jungle bewaard gebleven en kan je wandelen over een aangelegd pad. Zo ontsnap je ook even aan de drukte aan de attracties.

Wij beleefden een paar minuten fun met de luge. Eerst ga je met de kabellift naar boven op de berg en daar race je dan weer vanaf met een soort van gocart. Dit ding kan lekker snel gaan en het stuurt vlotjes, jammer dat je dan zo snel weer beneden staat.

Onze laatste dag Singapore was dus lekker ontspannend op dit eiland, een ideale plek om even te ontsnappen aan de stadsdrukte.

Singapore werd voor ons een leuke stopover. Het was eens wat anders dan wat we de afgelopen maanden zagen, jammer dat de prijzen zo hoog liggen.

Vergeleken met andere Aziatische landen is het hier erg duur, maar vergeleken met de Europese standaard toch nog betaalbaar.

We moesten lang zoeken, maar vonden toch nog een betaalbare hotelkamer.

Als je gaat eten in de foodcourts kan je lekker tafelen aan goede prijzen en ook de drank valt best mee als je de juiste plekjes uitzoekt.

Quà activiteiten valt er hier heel wat te beleven en dat is dan ook vooral het gene dat je verblijfskost de hoogte in kan sturen.

We genieten nog een laatste nacht van onze hotelkamer, morgen nemen we het vliegtuig naar onze laatste Aziatische bestemming en dat wordt Indonesië.