Verslag Nieuw-Zeeland - Zuidereiland

Christchurch: op bezoek bij Belgen voor een gezellige babbel en een lekker ontbijt. Wat een onthaal in Nieuw-Zeeland !

Bij ons vertrek in Sydney hebben we er geen idee van hoelang we zullen moeten vliegen en hoeveel tijdverschil er is met Nieuw-Zeeland. Zoals het de laatste tijd wel vaker voorvalt zijn we goed voorbereid ;-) , nu kunnen we zeker zeggen dat we van dag tot dag leven.

Wanneer we in Christchurch landen is het bijna middernacht, nog eens 2u later dan in Australië en nog amper 9°. We passeren vlot door de douane, enkel de onderkant van onze wandelschoenen moeten we laten zien. Hier willen ze er zeker van zijn dat je geen ziektes, ongedierte of andere besmettelijke zaken binnenbrengt. Gelukkig had Dave onze schoenen net gekuist en mochten we direct verder. Bij het ophalen van onze bagage merken we dat er aan Dave zijn rugzak een extra kaartje hangt. Het opschrift luidt “heavy 20kg”, een waarschuwing voor het bagagepersoneel dat ze door hun knieën moeten buigen om hem op te heffen.

Op dit uur van de dag (nacht) gaan we geen slaapplaats zoeken, we halen onze slaapzakken uit de rugzak en leggen ons in de aankomsthal. We zijn niet de enigen, het is zelfs zoeken naar een vrije muur zodat we niet in de weg van andere reizigers liggen. Om 5u, Dave zat al een tijdje wakker toen, word ik wakker en gaan we één voor één douchen. Op de luchthaven zijn gratis douches voorzien en daar maken wij absoluut gebruik van.

’s Morgens worden we opgehaald door iemand van de verhuurfirma van onze camper. Doordat er onenigheid bestaat over het feit of ons beddengoed al dan niet in de prijs is inbegrepen moeten we nog een 2-tal uur wachten tot er bevestiging komt van de hoofdzetel in Australië. Wij gaven alleszins niet toe, we hadden de goedkeuring op mail staan maar omdat die nieuw-zeelander uiteraard geen Nederlands kan lezen geloofde hij ons niet.

Uiteindelijk krijgen we de camper mee en tot onze grote verbazing krijgen we een nieuw model zoals onze Joss in Australië. We hadden een oudere camper gereserveerd omdat die goedkoper was en we krijgen voor dezelfde prijs een nieuw model, daar reclameren we niet voor.

Hoogtijd om inkopen te doen en een voorraad in te slaan. Onze winkelkar zit alweer goed vol, we komen toe voor de eerste dagen. Bij het inladen van de kasten merkten we dat de camper niet erg proper was. Er wordt verondersteld dat de camper volledig gepoetst wordt voor hij doorverhuurd wordt, dat was niet erg grondig gedaan in dit geval. Onze Joss was kraaknet toen we hem ophaalden, dit is heel wat anders.

We rijden naar de Pegasus baai voor een lunch met zicht op zee en daarna steken we de handen uit de mouwen. Voor we onze rugzakken leegmaken en alles inladen moet het proper zijn. We wassen alles af wat er in de kasten zit van keukengerief, kuisen alle kasten uit en als Dave de camper uitkeert kunnen we een zandbak vullen. Eens alles kraaknet is en uitgepakt kunnen we er tegenaan voor de komende 6 weken.

Op onze tweede ochtend worden we pas om 9u wakker, niet van onze gewoonte. Dat komt waarschijnlijk doordat we de klok 2u vooruit hebben moeten draaien en omdat we de afgelopen nacht op de luchthaven maar een drietal uur geslapen hebben.

Vanmorgen gaan we langs bij Els en Paul, zij zijn een aantal maanden geleden naar Nieuw-Zeeland verhuisd samen met hun hondjes Dits en Dot. Via een collega kregen we hun adres en zo konden we na Vietnam nog een keer op bezoek bij Belgen in het buitenland.

We zijn uitgenodigd voor een ontbijt en een gezellige babbel, jammer dat Paul werd weggeroepen voor zijn werk om een dringend project af te werken.

Dits en Dot worden zowat zot bij het zien van nieuw volk, het zijn twee leuke, speelse honden. Els maakt heerlijke gebakken appeltjes, we genieten ervan om nog een keer in gezelschap te ontbijten. Als we niet opletten blijven we hier weer veel langer hangen dan gepland, maar onze tijd in Nieuw-Zeeland is beperkt dus kunnen we ons dat deze keer niet permitteren.

Voor we weer verder rijden maken we een strandwandeling met de honden. Het is trouwens een prachtige omgeving, we zitten vlakbij de zee en het strand en wandelen door de duinen. De honden lopen hun frisbee achterna en brengen hem telkens netjes terug, van zo’n simpele dingen kunnen we echt genieten.

Veel te snel is de voormiddag om en nemen we alweer afscheid van Els, Dits en Dot.

Omdat we nog niets gezien hebben van het centrum van Christchurch maken we daar nog een korte stop. We wandelen over Cathedral Square en langs het Art Centre naar de botanische tuinen. Onderweg bestellen we onze een take-away koffie, in dit koudere weer smaakt dat eens zo goed. In deze tijd van het jaar zijn vele bomen al kaal of zijn de bladeren geel-rood gekleurd, een mooi plaatje. Langs de Avon rivier wandelen we terug het centrum in en gaan we richting camper. De avond valt stilaan en we willen nog een aantal kilometers afleggen vandaag.

Net voor zonsondergang vinden we een mooi plekje aan Lake Forsyth, ideaal voor een eerste nachtje wildkamperen in Nieuw-Zeeland.