Verslag Mexico

De allerlaatste dagen van onze reis brengen we door op de mooie stranden van Isla Mujeres en Cancun.

Het is bijna een shock om na het zalige, rustige Isla Holbox op Isla Mujeres terecht te komen. Op een goeie twintig minuutjes brengt de ferry ons van de pier in Cancun naar Isla Mujeres aan de overkant. Daar breekt al onmiddellijk een enorme drukte los en staan toeristen in een lange rij op een taxi te wachten. Aan de overkant van de straat zijn er allemaal souvenirwinkeltjes waarvan de verkopers heel erg hun best doen om aan klanten te geraken en al bevinden we ons op geen al te groot eiland, de drukte is enorm.

Omdat we niet echt een idee hebben van de afstanden laten we ons toch maar voeren door een taxi. Zo komen we aan Playa Norte wat omschreven wordt als het mooiste strand op het eiland. Het onthaal in het eerste hotel dat we bezoeken is zo onvriendelijk dat we besluiten om hier al niet te logeren. Daar tegenover ligt een knap hotel maar helemaal niet naar onze portefeuille. Zo komen we aan de andere kant van de straat in een mooi hotel terecht dat vlakbij het strand ligt en in de smaak valt.

Deze eerste dag op het eiland staat er alweer een sterke, frisse wind die het ons toch net iets te koud maakt om te kunnen zonnen. Gezien we intussen ook een razende honger hebben gaan we rondkijken in het centrum. Nu onze laatste dagen in Mexico beginnen tellen willen we absoluut een Mexicaans gerecht. Hoewel we sowieso bijna altijd Mexicaans eten gaan we dat de laatste dagen zeker zo houden, binnenkort is het gedaan. We zetten ons in één van de visrestaurantjes aan de pier en blijven hier gezellig plakken. Het besef begint te komen dat we al dit moois binnenkort voor lange tijd zullen moeten missen.

Onze tweede dag op het eiland is er eentje van puur genieten en niets doen. Het is stralend weer, de koude wind van gisteren is gaan liggen. We ontbijten in het hotel en maken ons daarna klaar voor een dagje strand. Wetende dat het thuis nog steeds vriest en ze zelfs weer van sneeuw spreken doet ons eens zoveel genieten van deze zomerse temperaturen. Een hele dag lang liggen we in het zachte, witte zand, af en toe leveren we de zware inspanning om vanaf onze handdoek naar de zee te lopen. Het water is ijskoud, maar gezien de zon vandaag zoveel hitte geeft doet dat meer dan deugd om even af te koelen. Nancy en Eddy zijn er vandaag met de fiets op uit getrokken en rijden naar de andere kant van het eiland. Ook zij hebben een leuke dag gehad en de mooie, rustigere kanten van het eiland ontdekt. Wij hebben de fut niet meer om nog veel te willen zien en doen en genieten van het nietsdoen als nooit tevoren.

’s Avonds eten we in het visrestaurant waar we gisteren al lunchten. We bestellen een grote schotel verse vis, iets wat niet mag ontbreken op een strandbestemming. Wanneer we na het eten onze boek kaarten bovenhalen krijgen we vrijwel direct boze blikken van het personeel. Gisteren waren we hier lang blijven hangen en moesten ze ons buiten jagen, vandaag krijgen we al direct de boodschap dat ze van plan zijn om vroeg te sluiten. We kramen hier dan ook op tijd op en gaan verder spelen in een andere bar.

De volgende ochtend nemen we rustig de tijd om in te pakken en nog een strandwandeling te maken. Opnieuw nemen we de ferry richting Cancun en van daaruit voert een taxi ons naar ons allerlaatste hotel. Ook deze keer boekten we via internet, de normale prijzen van de grote luxehotels zijn anders niet betaalbaar.

We hebben een mooie, ruime kamer met zicht op de lagune. Het zwembad is heel mooi gelegen vlak naast het strand, een zalige plek om uit te waaien, te bakken in de zon of een verfrissende duik te nemen. Vooral in mijn geval is het een zaligheid om zo’n mooi zwembad te hebben. Het zoute water van de zee pikt aan mijn gevoelig velletje en kopje onder gaan is al helemaal uitgesloten. Hier kan ik weer een aantal banen trekken om zo mijn luie momenten te onderbreken.

Naast liggen, zonnen en zwemmen hebben we nog een andere leuke activiteit op ons avondprogramma staan: shoppen. La Isla is een groot openlucht shoppingcenter met heel wat leuke winkels waarvan een aantal merken toch een pak goedkoper zijn dan thuis. Twee avonden na mekaar belasten we onze visakaart en komen zo met heel wat nieuwe kleren terug in het hotel.

Nancy en Eddy vertrekken een halve dag voor ons. ’s Morgens gaan we eerst nog samen ontbijten en brengen daarna nog een tijdje door aan het zwembad. De tijd die we samen reisden is voorbij gevlogen en nu zij vertrekken komt het ook voor ons heel dichtbij. Nadat we hen hebben uitgezwaaid maken we nog een lange strandwandeling tot een uitkijkpunt langs de zee. Wat zullen we deze prachtige omgeving missen. Zalige, witte zandstranden en prachtig blauw water. We beseffen maar al te goed hoe fantastisch we het hier hebben en dat het morgen ook voor ons voorbij is.

Op onze laatste avond nemen we opnieuw de bus naar het centrum van de hotelzone. Onderweg stoppen we nog een laatste keer om te shoppen, daarna gaan we voor een aller allerlaatste keer Mexicaans eten. Op de terugweg stappen we een grote souvenirwinkel binnen waar we een leuk cadeautje zoeken voor de kindjes van mijn broer.

Voor we gaan slapen maken we nog een laatste update in orde voor de website en proberen we al zoveel mogelijk in te pakken. Morgen vertrekken we vroeg naar de luchthaven en zit het er definitief op. We weten heel goed dat we een mooie, lange periode gehad hebben maar toch keren we met een tweezijdig gevoel terug naar huis. Natuurlijk zal het leuk zijn om iedereen terug te zien, maar de vrijheid die we 18 maanden gehad hebben zijn we nu echt kwijt. Al die mooie dingen die we gezien hebben, de ervaringen die we rijker zijn, … Al hebben we eigenlijk wel de tijd nodig om alles even te kunnen laten bezinken en terug te denken aan al dat moois, toch hadden we nog langer kunnen wegblijven.