Verslag Mexico

Bacalar: we wijken af van de toeristenroute en komen zo in een ander stukje Mexico terecht.

Een bewogen nachtrit bracht ons van Palenque tot in Chetumal. We zaten bijna helemaal achteraan in de bus en om de één of andere reden schudde de bus soms hevig heen en weer. Zo hevig zelfs dat ik er bang van werd, alsof de bus zou gaan kantelen terwijl ze tegen een hoge snelheid verder reed. Één keer werd ik wakker toen de bus hard schokte, Dave kon zich nog vasthouden zodat hij niet uit zijn stoel viel.

Bij aankomst in Chetumal moesten we maar een half uurtje wachten voor een aansluiting naar Bacalar.

In onze reisgids zagen we een prachtige foto van een lagune met lichtblauw water en kleine, witte zandeilandjes. Dat was de aanzet om af te wijken van het toeristische pad en een kijkje te gaan nemen. Het weer echter zat ons nog steeds niet mee, regenen deed het niet meer maar in de lucht hingen hele dikke, grijze wolken.

Van de afslag aan de autosnelweg wandelden we te voet naar het centrum van Bacalar. Onderweg kwamen we amper verkeer tegen, de straten lagen er verlaten bij en heel gezellig leek het hier niet. Gezien er waarschijnlijk weinig toeristen hierheen komen zijn ook de voorzieningen beperkt. Hier en daar een hotel en klein eethuisje, zelfs geen souvenirwinkeltje. Het centrale plein was vrij gezellig met daar rond enkele kleine cafeetjes, maar daarmee hadden we alles gezien.

Het eerste hotel waar we informeren is volzet, in het tweede komen pas rond het middaguur kamers vrij en het is nog niet eens 8u ’s morgens. We gaan op zoek naar een derde hotelletje dat op ons stratenplan staat en komen na lang zoeken en rondvragen in de juiste straat. Voor de allereerste keer tijdens deze reis hebben we een pc op de kamer met internetverbinding. Dat moet dan maar als compensatie dienen voor de slecht werkende douche in de badkamer. Die stomme, elektrische douchekoppen doen het niet vaak goed, maar deze warmt het water al helemaal niet op en er komen dan al maar 2 pieren uit.

Toen we hier daarstraks toekwamen en met onze zware rugzakken langs de avenida costera wandelden op zoek naar een slaapplaats zagen we het prachtige blauwe water van de lagune. Al zit het weer nog steeds niet mee vandaag, nu we hier zijn moeten we toch even de omgeving verkennen en er het beste van maken. We wandelen naar de publieke pier, zowat de enige plek waar je toegang hebt tot het prachtige meer. Langs de waterkant zijn vrijwel allemaal privé-eigendommen waardoor je maar moeilijk aan het water geraakt.

De kleur van het water in deze Laguna Bacalar doet ons aan de Malediven denken, ook al zijn we er nooit geweest. Prachtig azuurblauw water op een lichte, witte bodem dat voor prachtige kleurschakeringen zorgt wanneer de zon erop schijnt. Dat laatste is nogal moeilijk vandaag waardoor we de lagune niet in zijn volle glorie te zien krijgen. Normaal zou je hier zalig moeten kunnen zwemmen, kajakken, snorkelen, duiken of een boottochtje maken. Het slechte weer steek daar een fameuze dikke stok voor en we weten nu al dat we hier morgenvroeg terug vertrekken aangezien de weersvoorspellingen niet beter zijn.

We wandelen nog even langs het fort aan de rand van de lagune en zoeken een windvrij plekje om van de mooie omgeving te genieten. Om deze reden zijn we blij dat we toch de omweg naar hier gemaakt hebben. Bovendien zijn de bewoners heel vriendelijk en nemen ze nog de moeite om je te begroeten, iets wat je uiteraard niet meemaakt in een op en top toeristische stad.

Van op het dakterras van ons hotel hebben we zicht op de lagune, maar ook daar jaagt de frisse wind ons weg. Het gratis internet en kabeltv op de kamer komt op zo’n dag wel goed van pas.

Onze plannen voor de volgende dagen gooien we op de laatste nipper ook nog maar eens om. We wilden naar Xcalak, maar vonden op internet enkel peperdure hotels die bovendien nog eens kilometers van mekaar liggen. Met eigen vervoer kan je nog op zoek gaan naar een betaalbare optie, te voet met een zware rugzak is daar geen beginnen aan.

Het weerbericht bepaalt onze volgende bestemming en dat worden de stranden van Playa del Carmen. In afwachting van ons bezoek volgende week gaan we nog een paar dagen uitrusten en zonnen voor we er met z’n vieren tegenaan gaan.