Verslag China

Chengdu is een stad waar we naar uit hebben gekeken om een bezoek te brengen aan de reuzepanda’s.

Na alweer een comfortabele treinreis komen we op woensdag 26 september aan in Chengdu. Onze guesthouse hadden we op voorhand gereserveerd via e-mail en dus werden we ook deze keer opgepikt aan het treinstation.

Toch heel erg handig om op deze manier te werken, je reserveert per mail en krijgt ook zo een gratis pick-up aan het station, daarna kan je nog beslissen of je het hostel neemt of niet.

Wat ons onmiddellijk opviel was de luchtvochtigheid in deze stad. Dat merkten we later nog eens zo hard toen ons wasgoed na 12u nog steeds niet droog was.

Bovendien hadden we ook niet zo’n goed weer tijdens ons 3-daags verblijf in deze stad. De tweede avond kon je wel echt spreken van ‘showers’, we werden door een taxi bijna voor de deur afgezet en kwamen alsnog drijfnat aan in de guesthouse.

De stad op zich is ons niet echt bevallen. We hebben al een aantal Chinese steden gedaan waar we ons telkens goed thuis voelden, maar Chengdu was echt ons ding niet.

We hadden de indruk dat er niet al teveel te beleven viel en voor de gezelligheid moet je ook niet naar hier komen. Eigenlijk waren we blij dat we na 2 nachten alweer verder konden trekken.

De eerste dag gingen we alweer op weg naar het treinstation om onze tickets voor Lhasa in Tibet te regelen.

Voor we thuis vertrokken hadden we omtrent de permits voor Tibet al heel wat opzoekwerk gedaan maar nergens een duidelijk antwoord gevonden op de vraag of je nu al dan niet een permit nodig hebt, zeker nu je Lhasa kan binnenkomen via de nieuwe spoorlijn.

Dus gokten we erop om gewoon ons treinticket te regelen in de hoop dat er niemand naar die permit zou vragen. In het treinstation sprak de dame achter het loket alweer vlot Engels en ze bezorgde ons een treinticket zonder meer.

Het enige ‘probleem’, voor de 44u durende treinreis waren er enkel nog hard seats of softsleepers vrij. Een seat zagen we in eerste instantie niet zitten en de prijs voor een softsleeper nog veel minder. Dit hadden we enigszins kunnen verwachten aangezien deze week de Nationale feestdag valt en massaal veel Chinezen richting Tibet trekken.

Dus boeken we 2 kaartjes voor een seat, zonder permit en hopen we erop om goed en wel in Lhasa toe te komen zonder af de trein te worden gezet onderweg.

Een pak van ons hart nu we de felbegeerde treintickets op zak hebben.

We wandelen de stad verder door en botsen zo op het voetbalstadion van Chengdu. Blijkt dat hier de Fifa worldcup 2007 voor dames werd gespeeld. Aan een zij-ingang van het stadion zien we wat beweging en we nemen een kijkje aan de deur. Een man van de security, die alweer geen letter Engels spreekt, maakt ons duidelijk dat we niet binnen mogen. Als we erop aandringen dat we maar 2 minuutjes binnen willen om snel het stadion te bekijken en een aantal foto’s te nemen stemt hij toe.

In onze guesthouse boeken we een tour naar het Giant Panda Breeding Center. Achteraf bekeken  hadden we beter een taxi genomen en op ons gemak de panda’s bezocht. Een taxirit kost slechts 30 yuan tot aan onze guesthouse hoorden we later van een ander koppel. Wanneer je de tour boekt vertrek je ’s morgens om 7u30 en kom je een half uurtje later toe in het center, om 11u vertrekt het busje alweer naar de guesthouse. In principe heb je dan tijd genoeg om rond te lopen, maar het is toch altijd aangenamer wanneer je je eigen tempo kan bepalen.

De panda’s waren letterlijk en figuurlijk ‘reuze’. Het zijn zo’n schattige beesten en we hebben ervan genoten om hen in actie te zien. ’s Morgens rond 8u30 worden ze gevoederd en dan is het ideaal om hen in beweging te zien.

Nadat ze gegeten hebben gaan ze vaak een dutje doen en dan heb je ook kans dat ze zich ergens verstoppen.

In deze periode waren er al 9 kleintjes geboren waarvan we er 4 konden zien in de Nursery. Deze zijn echt om op te eten !!

Het domein is niet zo heel groot dus in principe ben je hier vrij snel rondgewandeld. Wij namen wel de tijd om naar bepaalde stukken terug te keren om de panda’s op ons gemak te kunnen bekijken aangezien er weer hordes Aziatische toeristen rondlopen die je omver zouden lopen om vooraan te staan.

In het groot hangen en borden dat je stil moet zijn, zeker wanneer je de kleintjes gaat bezoeken, maar daar trekken deze fijne Aziaatjes zich alweer niets van aan. Het is één groot geroezemoes en geduw op sommige stukken, soms word je de houding van deze mensen toch wel heel erg beu.

Eens terug in de guesthouse lopen we oude bekenden tegen het lijf. Steven en Stefanie zitten beneden in de lobby, uiterst toevallig want ze wisten niet eens dat wij hier verbleven.

Het is alweer een paar dagen geleden dat we elkaar nog zagen dus kunnen we weer even bijpraten en gaan we samen een hapje eten.

Daarna belanden we nog in een bar en eindigen de avond met een spelletje pool-biljart.

Onze laatste dag in Chengdu slapen we lekker lang uit zodat we goed uitgerust zijn voor onze fameuze treinreis van vanavond naar Lhasa.

Het is alweer een sombere dag en het regent nog een beetje.

We doen inkopen bij Carrefour om de 44u op de trein door te komen en keren daarna terug naar de guesthouse om nog wat te internetten en onze laatste verslagen en foto’s in orde te brengen.