Verslag Australië - Queensland

Brisbane en omgeving: na een lange tijd komen we nog een keer in een grote stad, de hoofdstad van de staat Queensland.

Wat een drukte op de autosnelweg richting Brisbane, dat zijn we tot hiertoe nog niet gewoon geweest in Australië. Overal waren de wegen rustig, maar hier is het bijna file rijden. Ook een grote verandering zijn de 3 en zelfs 4-vaksbanen, nog nergens gezien in Australië tot hier.

We volgen de pijlen en komen in Brisbane centrum terecht. Daar parkeren we ons om snel wat info in te winnen in het infocenter, lang moet je hier niet blijven staan aan 3,20$ per uur. Nadien gaan we op zoek naar een goedkopere parking, niet gemakkelijk met een camper die 2,65m hoog is want bijna overal zijn het ondergrondse parkings waar wij niet onder geraken.

Frustrerend om in zo’n stad naar een goeie parkeerplaats te zoeken. Zelfs wanneer je denkt vrij ver uit het centrum te zitten moet je nog betalen. Eindelijk denken we een goeie plaatsje gevonden te hebben maar wanneer we de straat uitwandelen ziet Dave boetes zitten tussen de ruitenwissers van de auto’s voor ons. Dan maar weer verder op zoek naar een andere plaats en die vinden we niet veel verder op de Riverside Drive, hier geraken we onze camper kosteloos kwijt. Het enige waar we ons wat zorgen om maken zijn de daklozen die hier ronddwalen, zij wonen blijkbaar in tentjes langs deze weg achter de vele bedrijven. Wat een marginaal uitzicht, al die rotversleten tenten, stoelen, tafels en heel veel rommel lang de waterkant. Illegaal is het blijkbaar niet want de politie patrouilleert hier en niemand wordt weggejaagd.

Onze eerste bezoek is de City Hall, hier kan je met een oude lift naar de klokkentoren waar je een uitzicht hebt over Brisbane stad. Op de benedenverdieping zijn twee grote zalen ingericht als museum, daar wandelen we snel even door waarna we de lift nemen. Om helemaal tot boven te geraken neem je de oude lift die nog manueel bestuurd wordt, terwijl we naar boven gaan krijgen we wat uitleg van de liftman over de machinekamer waarlangs we passeren.

De rest van de dag lopen we door de straten van Brisbane, eerst op verkenning door het centrum en Queen Mall en daarna verder langs Brisbane River. Het stadscentrum beviel ons niet echt en langs het water is het dan weer vrij koud door de frisse wind. Sinds lang hebben we een sombere en regenachtige dag, we zullen stilaan moeten wennen aan het koudere weer.

We wandelen verder richting New Farm dat de nieuwe uitgaanswijk zou moeten zijn, veel was er hier nochtans niet te zien. Toch gingen we er ene drinken in een pub, dat was lang geleden.

New Farm wandelden we door naar Fortitude Valley, een veel gezelligere buurt. Tegen dat we daar waren was het avond en heel wat meer leven dan in New Farm. Hier zagen we een pak gezellige pubs en loungebars, wij gingen er enkel een hapje eten.

Onderweg terug naar de camper wandelden we over de Story Bridge, van hierop heb je een fantastisch zicht op de skyline van de stad in het donker. Omdat onze auto een heel eind verder geparkeerd stond moesten we nog door South Bank Parkland wat bijzonder gezellig bleek te zijn. Langs de rivier ligt een mooi zwembad met aangelegd zandstrand, zelfs in het donker zag het er heerlijk uit. Langs deze kant van de rivier is het trouwens veel gezelliger wandelen, er loopt een weg naast de rivier of kan onder een lange bloemenboog slenteren. We moesten nog een dik anderhalf uur wandelen tot aan de camper en waren blij dat hij ons ongedeerd stond op te wachten.

We reden diezelfde avond de stad nog uit en vonden een perfecte slaapplaats op de parking van een driver reviver.

Dave had al lang zin om een keer naar een waterpretpark te gaan en daarvoor zitten we hier op de juiste plaats. Een goeie 50km buiten Brisbane gingen we voor een dagje waterfun naar Whitewater World, een leuk pretpark met heel wat verschillende glijbanen. Net vandaag krijgen we een aantal regenvlagen over ons en is het voor de rest van de dag erg bewolkt. Er zijn geen voorzieningen voor slecht of koud weer dus staan we regelmatig te bibberen terwijl we aanschuiven aan de glijbanen.

De eerste keren heb ik heel wat gegild, wat een steile afdalingen ! Je krijgt er fameuze kriebels van in je buik maar het is echt leuk. Dikwijls kan je samen in een bootje of een grote band, dat maakt dat ik al iets minder bang ben dan wanneer ik alleen zou moeten gaan.

Na een aantal uren houden we het voor bekeken, het is een supertoffe dag geweest maar we bibberen stilaan uit ons vel. Het ziet er niet naar uit dat het zonnetje erdoor gaat komen en nadat we voor een laatste keer in de “green room” geweest zijn lopen we richting de warme douches.

Omdat we morgen terug richting Brisbane gaan slapen we opnieuw op de plaats waar we vannacht stonden, goed uit het zicht en in het donker. Toevallig ontdekt Dave dat we draadloze internetverbinding kunnen aftappen van één van de omliggende huizen, zo kunnen we chatten met het thuisfront van in onze camper. Ook gemakkelijk om nog een keer de nieuwe updates voor de site door te sturen en zo hoeven we weer geen internetcafé te gaan zoeken.

Een dier dat we tijdens onze reis doorheen Australië nog erg graag in het wild zouden zien is de koala. Daarom rijden we vandaag naar het Daisy Hill Forest Park. Dit park beschermt enkele honderden koala’s, dit gebied vormt trouwens één van de laatste natuurlijke habitats van deze diertjes uit deze omgeving. Eerst bezoeken we het visitor center waar zo’n grijze knapperd wordt opgevangen, wat zijn ze schattig.

Daarna kiezen we voor de langste wandeling, Buhot Creek van 9,8km en daarmee hopen we toch enige kans te hebben om een koala in het wild te zien. Het werd een mooie wandeling door de eucalyptusbossen met lekker geurende bomen, maar daar hield het mee op. Geen een koala wilde zich laten zien en enigszins teleurgesteld reden we verder.

De namiddag brachten we opnieuw door in Brisbane. Met de auto reden we naar de Mount Coot-tha lookout van waar je een goed zicht hebt over de stad. We namen een kijkje in Roma Street Parkland, een mooi en groot park te midden van deze grote stad. In onze benen voelden we de 10km van vanochtend dus we besloten niet zover te lopen als eergisteren. Omdat de South Bank ons toen goed beviel gingen we ook vandaag een beetje in die regio rondlopen.

De avond sloten we voor een derde keer op rij af op de parking van de driver reviver waar we alweer goed gebruik maakten van de wifi verbinding die we aftapten.