Verslag Australië - New South Wales

Sydney: een mooie afsluiter van een geweldige trip door het mooie Australië.

Omdat we geen zin hebben om schandalige prijzen te betalen voor een camping in Sydney nemen we een plekje in op een rest area langs de autosnelweg. Deze ligt trouwens heel erg mooi langs een groot meer en veel hinder van het verkeer hebben we hier niet.

Nadat we eindelijk beslist hebben wat we willen doen op onze eerste dag in deze stad gaan we op weg naar Palm Beach. We zijn nog niet toe aan het stadsleven en willen nog een beetje uitbollen in een rustige omgeving. In kilometers is de rit niet zo heel ver, maar door het drukke verkeer en de vele stoplichten lijkt het eeuwen te duren voor we op onze bestemming geraken.

Het dorpje Palm Beach is erg idyllisch, een mooie kustlijn met een bruin zandstrand en huizen die gelegen zijn op de bergflanken.

De reden waarom we naar hier afzakken is het oplossen van een opdracht die mijn schoonzus gaf. Op deze plek worden opnames gemaakt voor het feuilleton Home And Away, de Surf Club is ons doel. We maken er een mooie halve dag van aan het strand, lunchen op een klein platform vlak aan zee en sluiten af met een gratis douche. Ook hier zijn er openbare toiletten en douchen, daar maken we maar al te graag gebruik van.

In de late namiddag rijden we naar Manly waar we even rondwandelen en op zoek gaan naar internet.

De volgende dag wordt het hoogtijd om Sydney stad te bezoeken. Nu we sinds lange tijd nog een keer in een grootstad komen moeten we er een beetje fatsoenlijk uitzien. Dave kan een scheerbeurt gebruiken en mijn froefroe is intussen zo lang geworden dat ik er lastig van word. Gelukkig heb ik mijn persoonlijke kapper bij, Dave haalt zijn tondeuse boven en scheert er een goei stuk af. Daarna wordt het hoogtijd om te vertrekken. In plaats van met de camper naar het centrum te rijden parkeren we onze zover mogelijk aan de stadsrand. Aangezien we logeren op een rest area langs de autosnelweg zitten we ver genoeg uit het centrum om geen parkeergeld te moeten betalen. We nemen de trein, daarmee stappen we midden in het centrum uit en hebben we geen problemen om de camper geparkeerd te krijgen.

We beginnen onze dag aan Darling Harbour, wat is het hier gezellig. Overal zijn er terrasjes en restaurants. Je kan aan het water in Cockle Bay zitten met een mooi zicht over de skyline van de stad.

Lunchen doen we in Hyde Park, een groene plek te midden van deze grote stad. Hier staat ook het Anzac Memorial, een herdenkingsmonument aan de oorlogsslachtoffers. Met een goed gevulde buik wandelen we vervolgens naar Kings Cross, de backpackerswijk van de stad. Het valt ons op dat de hostels in knappe, oude gebouwen gelegen zijn. Het ziet er allemaal heel gezellig uit, al zouden we niet willen ruilen met de overnachtingen in onze Joss. Wel is er hier veel minder leven dan we gedacht hadden, dan maar terug stadinwaarts.

Via de Royal Botanic Gardens, de oudste in heel Australë, wandelen we naar het Government House. Dit is normaal gezien gratis te bezoeken maar omdat er vandaag hoog bezoek gepland is zijn de deuren gesloten. We stappen door naar Port Jackson waar het Sydney Opera House gelegen is. Absoluut een indrukwekkend gebouw op een prachtige locatie in Sydney Harbour.

Het wordt stilaan laat en ons programma voor vandaag is nog niet afgewerkt. We bezoeken de Sydney Tower, op deze hoogte hebben we een perfect uitzicht over de stad. Nu het begint te schemeren en overal de lichtjes branden in de mega buildings geeft dat een mooi plaatje.

In het inkomticket is een bezoek aan de Oztrek cinema begrepen. Je zit in bewegende stoelen en wordt meegenomen naar alle uithoeken van Australië. Er is niet voor niets een veiligheidsbar aan de stoelen bevestigd, soms word je zo hard heen en weer geschud waardoor het lijkt dat je uit de stoel gaat vliegen. Zeker geen aanrader voor mensen met een zwakke rug, in dat geval vraag je beter om een niet-bewegende stoel. Je vliegt over Sydney stad, vaart rond in Sydney Harbour, een helikoptervlucht door een canyon, rafting op een wilde rivier, een tocht door het regenwoud,… Heel erg leuk en vooral mooi in elkaar gestoken.

De avond is gevallen als we hier buiten komen, ideaal om de skyline in het donker te fotograferen. Daarvoor gaan we terug naar Darling Harbour. Voor een laatste keer eten we fish en chips en dit aan de gezellige baai met zicht op de verlichte gebouwen.

Op onze laatste dag moeten we nog hopeloos op zoek gaan naar een laundromat. We willen met een propere “kleerkast” vertrekken en voor de eerste keer moeten we echt lang zoeken naar een wassalon. Het is alweer bijna middag voor we op de trein zitten, de dagen vliegen echt veel te snel.

Omdat we gisteren al veel gezien hebben willen we het vandaag wat rustiger aan doen. Sydney is een geweldige stad, dat is ons intussen wel duidelijk.

We wandelen over Oxford Street, de gay-wijk van Sydney en dat merk je aan de regenboogvlaggen die uithangen. Dit zou de meest trendy winkelstraat moeten zijn, maar eerlijk gezegd vinden wij er niet veel aan om te winkelen langs een drukke straat met maar liefst 5 rijvakken. Bovendien zijn de winkels ook niet wat we verwacht hadden en valt er hier niet veel te beleven, buiten het feit dat er een hoop wacko’s rondlopen.

Opnieuw lopen we langs Darling Harbour omdat we het er zo gezellig vinden en smullen van een ijsje. Het weer is nog steeds erg zonnig, we waren daarstraks niet de enigen die op het gras in Hyde Park zaten te genieten van de warmte. Ook hier zit veel volk op de terrassen en langs de baai.

We wandelen de stad door naar de Sydney Harbour Brigde, van hierop heb je een perfect zicht op het operagebouw. Met een laagstaande zon in de late namiddag wordt het gebouw mooi verlicht, tijd om foto’s te maken.

We hebben vandaag nog heel wat afgewandeld en houden het voor bekeken. Sydney was zeker de moeite en het is er veel minder druk dan we verwacht hadden. Althans, je hebt geen last van de drukte of lawaai van het verkeer in de stad. De vele parken maken het mogelijk om rustig rond te wandelen en de haven is zeker zo gezellig.

Voor ons zit de reis door Australië erop, we hebben ervan genoten !