Dag 16, 17 en 18: onze laatste dagen in het land en deze brengen we door aan het strand van Negombo

’s Ochtends vertrokken we vanuit Mirissa waar we na een tijd wachten op een bus die wilde stoppen, alsnog op een mini aircobusje terecht kwamen. De prijs ligt uiteraard een pak hoger dan een gewone bus en bovendien moeten we een extra plaats betalen voor onze rugzakken. Veel keuze hadden we niet, wie weet hoe lang hadden we anders nog staan wachten op een lokale hobbelbus die ons wilde meenemen.

Een aircobusje, comfortabel. Niet ! De airco staat zo hoog, voor Dave is het echt kou lijden, ik heb gelukkig de warmte van de zon aan de raamkant. Dan denkt een mens ook dat dit een snel vervoermiddel zou zijn. Alweer mis ! Wat een triestige chauffeur, waar heeft die mens leren rijden. Na meer dan twee weken in het land zijn we de agressieve en onverantwoorde rijstijl intussen wel gewoon, maar deze man durft echt niemand voorbij steken. Het is ergerlijk dat hij zo traag rijdt met als resultaat dat we in geen geval sneller in Colombo zijn dan we met een gewone bus zouden geweest zijn.

Gelukkig zet de chauffeur ons wel af in Pettah, vanuit deze wijk vertrekken de bussen naar Negombo. In tegengestelde rijrichting wandelen we naar het busstation, onderweg merkt Dave de juiste bus op en kunnen we er snel opspringen. Hoewel, snel is ook in dit geval weer overroepen. Door de drukte in Colombo is het niet mogelijk om snel te rijden, maar eens buiten het centrum lijkt ook deze chauffeur niet van plan om gas bij te geven.

2u rijden we over een afstand van ocharme 40km !! Zo is het wel goed geweest voor vandaag en gelukkig ook voor de rest van deze vakantie, dit was onze laatste busrit.

Als je reist moet je af en toe keuzes maken, zeker wanneer je voor een kortere periode onderweg bent. Omdat we toch graag min of meer uitgerust terug naar huis vertrekken, besloten we om niet in Galle te stoppen en een extra nacht in Negombo te slapen.

Om die laatste nachten dan ook nog eens in wat meer comfort door te brengen boekten we online een hotel (gisteren nog vanuit Mirissa). Ik, Line, ben al geen favoriet van het zoute zeewater en hier in Sri Lanka was de zee tot nog toe zo wild dat ik er al helemaal niet voor stond te springen om een zwemmetje te doen. Dus kozen we voor een hotel met zwembad, al vielen de prijzen daarvan serieus tegen.

We nemen onze intrek in Rani Beach Resort, hier boekten we 3 nachten kamer met ontbijt. De hotels die, in onze categorie, nog betaalbaar waren liggen naast elkaar en geen ervan ziet er echt stralend uit. Zo ook onze kamer niet blijkt eens ingecheckt. Vrij verouderd, de inrichting trekt op niet veel en al helemaal niet gezellig. Maar, we zullen het ermee moeten doen. Hopen dan maar dat het ontbijt iets uitgebreider zal zijn dat de toast met boter en confituur van de afgelopen weken. De eieren lieten we al vaker achterwege, elke ochtend eieren werd ons iets teveel.

Op het eerste zicht lijkt Negombo Beach niet veel voor te stellen, maar een wandeling over Lewis Place doet onze mening veranderen. In de regio waar wij slapen zijn vooral de simpelere eethuisjes en dus ook de meer betaalbare. Er is best wel wat keuze en daarnaast zijn er ook wat kleine supermarktjes en souvenirwinkels.

Hoe meer we de straat uitwandelen richting de duurdere hotels, des te chiquer de restaurants en hipper de bars worden. Best wel leuk om ’s avonds zo nog even op wandel te kunnen gaan, een aperitiefje te drinken (niet in mijn geval) en daarna onze keuze te maken voor het diner: vis, vis of vis. Nu we aan zee zijn profiteren we daarvan en proberen we zowat alles: de prawns, inktvis, een fish curry en als afsluiter van de vakantie trakteert Dave zich op een heerlijke seafood platter.

Het strand in Negombo, daar waren we geen favoriet van. Op zich een breed zandstrand, maar op vele plaatsen niet proper onderhouden. Des te meer we richting de mooie hotels wandelden, des te properder het werd. Er zijn geen kraampjes of dergelijke op het strand, er valt dus niets te eten of een vers sapje te drinken. We zagen een aantal verkopers van souvenirs, deze komen voornamelijk tot aan het zwembad van het hotel in de hoop iets verkocht te krijgen.

Van bij aankomst tot ons vertrek hing de rode vlag uit. De zee was stevig wild met serieuze golven en vooral een gevaarlijke onderstroming. Wat is het dan zalig om in een verfrissend zwembad te kunnen duiken !

Op onze voorlaatste dag laten we ons verwennen met een full body Ayuraveda massage van 75 minuten, geboekt via het hotel. Een busje haalt ons op en brengt ons naar het welness center. Tip: was je haren vooraf niet, want je krijgt ook een kwak geurolie op je hoofd en in je haar.

Heerlijk ontspannen, althans dat was het voor mij toch. Tot mijn achterkant en voeten gemasseerd waren en ik me omdraaide voor het vervolg. Ik gaf het vrouwtje aan dat ze voorzichtig en zacht moest zijn ter hoogte van mijn buik en verschrikt vroeg ze of ik zwanger was. Ja, waarom? Blijkt het in dat geval geen goeie zet te zijn om je te laten masseren en voornamelijk je voetzolen niet. Daarvoor was het dus intussen te laat, de man aan de receptie vertelde me achteraf (terwijl we een klein tasje pikante gemberthee dronken) dat de baby de massage gewaar kan worden wanneer bepaalde zenuwen in je voetzolen gestimuleerd worden. Voelde ik me schuldig…

Dave vond de massage wel oké, maar was niet laaiend enthousiast. Misschien doordat hij een mannelijke masseur kreeg in plaats van een Sri Lankaans vrouwtje??

Het ontbijt in het hotel veranderde elke dag een ietsje. Dag 1 waren er Sri Lankaanse pannenkoeken, heel lekker volgens Dave. Dag 2 wilde ik ze graag proberen, maar waren er enkel warme, zoute gerechten zoals noedels en bonen in tomatensaus. Eieren bakken ze ook steeds naar wens, maar daar ben ik niet verzot op. Heel voorzichtig vroeg ik of het niet mogelijk was om french toast te krijgen, gelukkig was dat geen probleem.

Dag 3 van het ontbijt, nog steeds geen pannenkoeken maar wel french toast voor iedereen !

In Negombo hebben we drie dagen volledig gerelaxt en niets gedaan. Genoten van het mooie weer, van het zwembad, een tijdschrift gelezen… 1 keer gingen we over en weer naar Negombo Town, maar daar heerst niet veel meer dan een chaotische drukte. We gingen er enkel naartoe om geld af te halen gezien de man aan de receptie ons zei dat er geen bank is in Negombo Beach. Een bank inderdaad niet, maar later zagen we wel een ATM verder in de straat naar de mooiere hotels toe.

We sluiten onze reis door Sri Lanka af met een goed gevoel. Dit land heeft een beetje van alles te bieden en geeft dus een leuke mix.

Wat ons enorm opviel zijn de vriendelijke mensen. Hier wordt echt altijd gelachen en word je als toerist keer op keer met een grote glimlach onthaald. Mensen spreken weinig Engels en een echte conversatie is vaak moeilijk, maar hun best doen ze meestal wel. Wij hielden een goed gevoel over aan deze bestemming en vooral aan de bevolking, al zijn er zoals in alle andere landen ook vaak mensen uit op je geld en zullen ze maar wat graag proberen om je ergens in de zak te zetten.