Dag 6 en 7: Kandy bezoeken we tussen de regenbuien door. Een paraplu is dezer dagen onmisbaar, we willen alles te voet doen.

In Saranankara Road vergelijken we een vijftal guesthouses voor we onze intrek nemen in Freedom Lodge voor de komende drie nachten. Een guesthouse waar we in het huis van het gastgezin zelf logeren, dat heeft meestal ook meer charme.

Qua temperatuur valt Kandy goed mee, we arriveren pas in de late namiddag en hadden het ons frisser voorgesteld. Nadat we ons geďnstalleerd hebben in de kamer gaan we nog even op stap richting het centrum.

Op onze eerste volledige dag in de stad bezoeken we de Temple of the Tooth, hét heiligdom voor de boeddhisten. Omdat we eerst rustig de tijd namen om te ontbijten arriveren we hier pas rond 10u, het aantal pelgrims op dat ogenblik is reeds onwaarschijnlijk.

Mensen stromen van overal toe, gelukkig zijn er hier en daar bewakers die een poging doen om alles wat in goede banen te leiden. We schuiven aan in de mensenmassa naar de eerste verdieping en na veel duwen, wringen en ongeduldig voorsteken komen we aan de plaats waar de pelgrims hun offers kunnen overhandigen. Er wordt uiteraard veel gebeden, sommigen doen dat in de vlugte en anderen nemen rustig de tijd om zich voor het altaar te installeren en trekken zich van de horde mensen rondom zich niets aan.

Eens we dit stuk van de tempel gepasseerd zijn gaat het er allemaal iets ontspannender aan toe. We kunnen verder op ons gemak rondwandelen en ons verwonderen over de pracht en praal binnen dit complex. We nemen dan ook ruimschoots de tijd om het hele domein te ontdekken en sluiten ons bezoek af wanneer de eerste regendruppels vallen.

In vergelijk met deze indrukwekkende tempel is St Paul’s Cathedral die ernaast ligt maar niets. We nemen binnen vluchtig een kijkje, lopen daarna nog even door de drukke straten van Kandy voor we gaan lunchen.

We zitten nog maar goed en wel neer wanneer het buiten begint te stromen, dit is de aanzet voor wat de rest van deze dag zal bepalen.

Omdat de regen met bakken uit de lucht valt heeft het geen zin om in de stad te blijven dwalen. Tussendoor drinken we nog een vers geperst sapje, maar dan houden we het voor bekeken en wandelen we terug naar onze guesthouse. Dit weer is ideaal om wat aan de website te werken, jammer dat de internetverbinding het ons niet toelaat om nieuwigheden te posten.

Tegen de avond wandelen we terug naar het centrum om nog een hapje te eten. Ons ritme hebben we intussen aangepast aan dat van de Sri Lankanen. Zij eten ’s middags hun hoofdmaal, een van de heerlijke curry’s, en ’s avonds vind je hen terug in een van de vele bakkerijen voor een lichter maal. Om die reden zijn ’s avonds de curry’s ook meestal niet meer te verkrijgen en omdat we er zo verzot op zijn passen we dus onze eetgewoonten aan.

Dag 2 in Kandy, Dave is jarig. Het weer ziet er vrij oké uit, al weten we dat het niet zo zal blijven. Omdat we gisteren niet heel veel gedaan kregen hebben we vandaag een schema vooropgesteld. We beginnen met een bezoekje aan de Hindutempel Pillaiyar Kovil, een groot complex dat qua uitstraling dik tegenvalt. Hoewel onze chauffeur van de afgelopen dagen ons wijsmaakte dat er prachtige hindutempels zijn in Kandy kunnen we deze niet vinden. Waarschijnlijk was dat een lelijke truc om onderweg maar niet te hoeven stoppen aan een knap complex dat we toen passeerden.

We vervolgen onze wandeling bergopwaarts naar het grote, witte Boeddhabeeld dat reeds te zien is vanaf het centrum van Kandy. Het is best klimmen, maar de afstand valt behoorlijk mee. Van op dit punt hebben we een mooi uitzicht over de stad en de omgeving, al stelt het beeld en bijhorende tempelcomplex weinig voor.

Onderweg terug naar beneden krijgen we een eerste flinke regenbui van de dag. We slagen erin om net op tijd te schuilen.

Gelukkig wisselen de buien deze ochtend zich nog regelmatig af met wat zon en wanneer deze erdoor komt wordt het zelfs enorm heet.

We nemen een kijkje op de marktplaats, hier worden voornamelijk fruit, groenten, vlees en specerijen verkocht. We verlekkeren ons al een tijdje op “mangosteen”, een heerlijke fruitsoort die we van onze vorige reizen in Azië kennen. Voor amper 30 eurocent kopen we ons 10 stuks.

Er heerst een drukke maar toch aangename sfeer op deze lokale markt.

Na deze mooie ochtendwandeling is het tijd voor een terrasje, overdekt weliswaar. We zitten maar net neer wanneer de hemel openbreekt en de straten veranderen in rivieren.

De rest van deze tweede dag wordt alweer bepaald door het regenweer. We lunchen, passeren langs de ATM en kopen een aantal mooie souvenirs  in “ Odel LUV SL”, de enige fatsoenlijke shop die we konden vinden en die gelegen is in de galerij aan Queen’s Royal.

Als laatste op ons lijstje staat een bezoek aan de kleinere Hindutempel in het centrum van de stad (Kotugodale Veediya). Deze kunnen we gratis bezoeken en is heel wat fleuriger dan de grote tempel van vanmorgen.

Hiermee beëindigen we ons bezoek aan Kandy, de regen maakt het onmogelijk om te blijven rondlopen.