Dag 1: Colombo

Met Qatar Airways vliegen we vanuit Brussel via Doha naar Colombo. Dat traject verloopt vlot, zelfs al hadden we maar anderhalf uur de tijd om over te stappen.

In Doha staan we versuft wat rond te gapen en de mensen in de gaten te houden wanneer we plots merken op een van de tv’s dat onze volgende vlucht inmiddels aan een “last call” toe is. .....lees meer

Dag 2 en 3: vanuit Colombo naar Anuradhapura

Na het ontbijt nemen we een tuk tuk naar Station Fort, van hieruit vertrekken alle treinen naar de meest uiteenlopende bestemmingen.

We kopen ons een tweedeklas ticket en installeren ons op de trein van 10u00 voor een lange rit.

In tweede klasse zijn er afzonderlijke zitjes, het verschil met derde klasse is dat het daar lange banken zijn, meer niet. .....lees meer

Dag 4 en 5: met privevervoer reizen we vanuit Anuradhapura naar Kandy. Onderweg maken we verschillende stops: Aukana, Ritigala, Sigiriya en Dambulla.

Sarath, onze chauffeur, staat om 8u stipt te zwaaien aan onze guesthouse, hij is klaar voor vertrek.

Met een klein Daihatsu autootje staat hij ons op te wachten, onze rugzakken passen er vanachter perfect in.

Als eerste zetten we koers richting Aukana, een plaats waar een 12m hoog Boeddhabeeld uit de rotswand gehouwen werd. Best een indrukwekkend plaatje dat ook in de smaak lijkt te vallen voor een schooluitstap. Er is dus heel wat volk aanwezig waaronder ook een kersvers koppeltje voor hun trouwfoto’s. .....lees meer

Dag 6 en 7: Kandy bezoeken we tussen de regenbuien door. Een paraplu is dezer dagen onmisbaar, we willen alles te voet doen.

In Saranankara Road vergelijken we een vijftal guesthouses voor we onze intrek nemen in Freedom Lodge voor de komende drie nachten. Een guesthouse waar we in het huis van het gastgezin zelf logeren, dat heeft meestal ook meer charme.

Qua temperatuur valt Kandy goed mee, we arriveren pas in de late namiddag en hadden het ons frisser voorgesteld. Nadat we ons geïnstalleerd hebben in de kamer gaan we nog even op stap richting het centrum. .....lees meer

Dag 8 en 9 reizen we vanuit het natte Kandy naar Ella, op zoek naar beter weer.

Voor de lange treinreis die we vandaag voor de boeg hebben kochten we vooraf geen tickets. Vanuit Kandy nemen we om 8u20 de trein tot het station Peradeniya. Hier stappen we over op de trein die vanuit Colombo vertrokken is en om 9u ons station bereikt.

Dat er vrijwel geen zitplaatsen zouden zijn, daar hadden we ons op voorbereid. We gingen er vanuit dat na een paar haltes al wat mensen zouden afgestapt zijn en we zo uiteindelijk wel een plaats zouden kunnen bemachtigen. .....lees meer

Dag 10, 11 en 12: hete dagen en nachten in Arugam Bay

Vanuit Ella vertrekken we met een minibusje richting het strand. Chris en Joanna vroegen ons of we geïnteresseerd waren om samen het traject af te leggen en zo de kosten te delen.

Omdat we op die manier een lange reisdag met verschillende overstappen kunnen vermijden gaan we daar graag op in. In het dorpje regelden zij het vervoer voor een schappelijke prijs en zo vertrekken we ’s ochtends om 10u. .....lees meer

Dag 13 en 14: er staat ons een stevige trip te wachten. Niet zozeer wat de afstand betreft, wel het aantal tussenstops dat we zullen moeten maken

Vandaag laten we de hitte van de kust in Arugam Bay achter ons en reizen we verder naar Tissamaharama, de uitvalsbasis voor een safari in het Yala National Park.

In onze reisgids lazen we dat deze trip zeker niet in 1 keer mogelijk is, waarschijnlijk zullen we wel een aantal keer moeten overstappen. .....lees meer

Dag 15 brengen we door aan het strand in de baai van Mirissa

Na onze ochtendsafari stappen we in Tissamaharama op de bus richting Mirissa. Het wordt een rit op leven en dood met een onwaarschijnlijk roekeloze chauffeur. Overal ramt hij de bus tussendoor, plaats of niet. Een constant getoeter, zowel van hen als van de tegenliggers dewelke hij aldoor hindert. Een bocht of niet, zichtbaarheid nihil, inhalen doet hij.

Na een tweetal weken reizen in Sri Lanka zijn we min of meer gewend aan de rijstijl hier, maar deze chauffeur spant toch absoluut de kroon. .....lees meer

Dag 16, 17 en 18: onze laatste dagen in het land en deze brengen we door aan het strand van Negombo

’s Ochtends vertrokken we vanuit Mirissa waar we na een tijd wachten op een bus die wilde stoppen, alsnog op een mini aircobusje terecht kwamen. De prijs ligt uiteraard een pak hoger dan een gewone bus en bovendien moeten we een extra plaats betalen voor onze rugzakken. Veel keuze hadden we niet, wie weet hoe lang hadden we anders nog staan wachten op een lokale hobbelbus die ons wilde meenemen. .....lees meer